۱۳۹۲/۳/۹

حریف خود را بشناسید: تاجیکستان


تیم ملی فوتبال افغانستان در یک مسابقه دوستانه به مصاف تیم ملی فوتبال تاجیکستان خواهد رفت. این مسابقه در شهر قرقان تپه و روز سه شنبه آینده، چهارم جون، انجام خواهد شد. معلومات بيشتر در مورد تيم ملي فوتبال تاجيكستان را اينجا بخوانيد:

فدراسیون فوتبال تاجیکستان در سال 1992 تاسیس شد، اما  این کشور در سال 1994 در فیفا پذیرفته شد. اولین مسابقه این تیم با کشور ازبکستان بوده است. تاجیکستان در سال های اول تاسیس تیم ملی فوتبالش درخشش خوبی در مسابقات بین المللی داشت. این تیم در برابر کشورهایی هم چون ازبکستان، چین، ترکمنستان، بنگلادش، سریلانکا و افغانستان نتایج خوبی کسب کرده است. بزرگترین برد تاجیکستان در برابر گوام و با نتیجه 16-0 کسب شده است. بد ترین شکست تاجیکستان شکست 8-0 در برابر جاپان هست.

تیم تاجیکستان تا حال به جام جهانی راه پیدا نکرده اما در مسابقات مقدماتی که هم اکنون جریان دارد تا مرحله سوم نیز رسید. در مسابقات منطقوی تاجیکستان درخشش خوبی داشته است. این تیم در سال 2006 قهرمان جام چلنج آسیا شد. دو سال بعد این تیم دوم شد و دو سال پیش نیز سوم شد. با این حال، در مسابقات مقدماتی امسال، تاجیکستان در گروه خود دوم شد و از صعود به مرحله بعد باز ماند.

در مسابقات مقدماتی جام چلنج، امسال تاجیکستان با قرغیزستان، پاکستان و ماکائو هم گروه بود. این تیم در دو مسابقه اول به پیروزی رسید، ولی در مسابقه نهایی با قرغیزستان 1-0 شکست خورد و نتوانست به مرحله بعد راه پیدا کند. تاجیکستان چند ماه پیش یک مسابقه دوستانه با ایران در تهران انجام داد که با نتیجه 6-1 به نفع ایران خاتمه یافت. در ماه نهم سال گذشته اما، تاجیکستان 2-1 قطر را در یک مسابقه دوستانه شکست داد.


تاجیکستان در رده 112 رده بندی فیفا قرار دارد که بهترین جایگاه آن در رده بندی فیفا است. این تیم توسط نیکولا کازاوویچ صربستانی مربی می گردد، اما در مسابقه دوستانه با افغانستان دو مربی تاجیک، هدایت این تیم را به عهده دارند.

اکثر بازیکنان تیم ملی فوتبال تاجیکستان در باشگاه های این کشور بازی می کنند، اما چند بازیکن تاجیک در قزاقستان، روسیه و صربستان نیز توپ می زنند.  

تیم های ملی افغانستان و تاجیکستان تا حال سه مرتبه با هم روبرو شده اند که در هر سه مرتبه پیروزی از آن تاجیکستان بوده است. اولین بار، افغانستان در یک مسابقه دوستانه در دوشنبه با نتیجه 4-0 از تاجیکستان شکست خورد. همین نتیجه در مسابقات جام چلنج در هند در سال 2008 برای افغانستان تکرار شد. در سال 2010 و در یک مسابقه دوستانه دیگر، افغانستان 1-0 به تاجیکستان در شهر دوشنبه باخت. باید دید چهارمین مصاف این دو تیم به چه نتیجه ای پایان خواهد یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر