۱۳۹۲/۲/۳۰

محرومیت سنگین و جریمه برای مربیان و بازیکن تیم ملی فوتبال افغانستان


در یک تصمیم قابل پیشبینی، کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا دو تن از مربیان و یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال افغانستان را به محرومیت و جریمه نقدی محکوم کرد. به استناد تصمیم این کمیته، یوسف کارگر، علی عسکر لعلی و جلال الدین شریعتیار، هر یک به علت رفتار غیر ورزشی با این تصمیم مواجه شدند. 

بعد از اینکه جلال الدین شریعتیار در مسابقه با لائوس (در چارچوب مقدماتی جام چلنج آسیا) دومین کارت زرد را دریافت کرد، داور مسابقه دستور اخراج او را از مسابقه صادر کرد، اما این تصمیم به اعتراض شدید وی مواجه شد و بازیکنان افغانستان وی را به زور از مسابقه اخراج کردند. نظر به مقررات، جلال الدین شریعتیار در مسابقه اول افغانستان در جام چلنج در مارچ 2014 در مالدیو، محروم خواهد بود و نمی تواند برای افغانستان توپ بزند. 

اما محرومیت و جریمه یوسف کارگر و علی عسکر لعلی به مراتب بیشتر است. یوسف کارگر نیز که بعد از اخراج شریعتیار بر آشفته شده بود، اعتراضات خیلی شدیدی به داور وارد کرد. تصاویر تلویزیونی هم چنین وی را در یک مورد طوری نشان می دهد که وی از بازیکنان می خواهد تا بازیکنان از زمین خارج شوند. بعد از اخراج یوسف کارگر، علی عسکر لعلی نیز در میان دو نیمه به داور کویتی مسابقه گفتگویی داشته است. این دو مقام هر یک به چهار مسابقه محرومیت و هر یک به پرداخت 5000 دالر آمریکایی محکوم شده اند. به همین شکل، کمیته انضباطی به این دو مقام "هشدار جدی" داده است که در صورت تکرار این چنین اعمال، این مقامات به مجازات های سنگین تر روبرو خواهند شد.

نظر به مقررات، یوسف کارگر و علی عسکر لعلی در چهار مسابقه رسمی، تیم ملی فوتبال افغانستان را همراهی کرده نمی توانند. هر چند تعریف مقرره انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا از "مسابقه رسمی" شامل مسابقات جنوب آسیا نیز می شود، اما باید دید که منظور از این تصمیم مسابقات جام چلنج نیز هست یا نه.

این اولین باری نیست که مربیان افغانستان به چنین وضعیتی دچار می شوند. یوسف کارگر در مسابقه نهایی قهرمانی جنوب آسیا در سال 2011 نیز به سبب اعتراض شدید به داور مسابقه، از کنار زمین اخراج شد. 

سوال اصلی که حالا مطرح می گردد این است که مربی گری تیم ملی کشور را در مسابقات آینده رسمی چه شخصی به دوش خواهد داشت.

۳ نظر:

  1. به اصطلاح عام، خوب شد. حال که کم کم داریم به صحنه بین المللی فوتبال داخل میشویم، باید رفتار مناسب ورزشی را فرا بگیریم. با هر چیز نمیشود احساساتی رفتار کرد.

    پاسخحذف
  2. امید که یک شخص دلسوز و با ابتکار باشد نه قوم نگر مثل کارگر.

    پاسخحذف
  3. اصلاً کارگر شایسته این پست نبود خوب شد که از بازی های بدی حذف شد. دولت افغانستان که توانی برکنار کردن را ندارد پس خوب شد که از طرف فدراسیون از بازی های آینده بر کنار شد و امید که دیگه اصلاً به اجازه مربی گیری به آقای کارگر داده نشود.

    پاسخحذف