۱۳۹۲/۳/۱

محرومیت را می شود به یک فرصت مناسب نیز تبدیل کرد


محرومیت استاد یوسف کارگر و استاد علی عسکر لعلی از همراهی با تیم ملی در چهار مسابقه رسمی خبر ناخوشایندی بود که تعداد زیادی افغانها فوتبال دوست را متاثر ساخت. سوال اساسی که حالا مطرح است این است که در جریان محرومیت کارگر،  چه کسی جای او را پر خواهد کرد. قبل از پرداختن به جایگزین ها باید پیرامون این محرومیت وضاحت داد. 

این محرومیت شامل چهار مسابقه رسمی است. مسابقه رسمی به آن مسابقاتی گفته می شود که تنظیم آن توسط فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فدراسیون های منطقوی مثل فدراسیون فوتبال جنوب آسیا تنظیم شوند. بنا بر این، آقای کارگر نمی تواند تیم ملی را از کنار زمین در چهار مسابقه اول جنوب آسیا که قرار است در ماه سپتمبر در نپال انجام شود، هدایت نماید. این محرومیت شامل سه مسابقه گروهی و مسابقه نیمه نهایی است، البته اگر تیم ملی به نیمه نهایی جنوب آسیا راه پیدا کند، در غیر آن این محرومیت به اولین مسابقه جام چلنج در مارچ 2014 نیز سرایت می کند. 

در جریان این چهار مسابقه، آقای کارگر می تواند تیم ملی را تمرین بدهد و از جایگاه تماشاچیان تیم ملی را هدایت کند. البته این کار خیلی موثر نیست و ضرورت به این است تا کمک مربی ها وظیفه مربیگری را به عهده گیرند. این حتی یک شانس خوب برای فدراسیون فوتبال است تا از کمک مربی های جدید و جوان استفاده کند. علی جواد عطایی هم اکنون به حیث کمک مربی کار می کند، اما خوب است که از چهره های دیگر نیز در هدایت تیم ملی استفاده شود. 

به جز علی جواد عطایی، چهره هایی هم چون ظاهر حسنی، الیاس منوچهر و سید معین حامدی از جمله کسانی هستند که می شود از آنها در تیم ملی در جریان این چهار مسابقه استفاده کرد. ظاهر حسنی تا حال با تیم های 14 و 16 سال مربیگری نموده است، الیاس منوچهر نیز تیم ملی را در مسابقات 23 سال جنوب آسیا همراهی کرده است، اما سید معین حامدی تجربه بین المللی ندارد. با این حال، سید معین حامدی تیم طوفان هریرود را در اولین فصل لیگ برتر به قهرمانی رساند و در همان سال تیم باشگاهی اش را به قهرمانی لیگ برتر هرات رساند. 

از نگاه من، سید معین حامدی و ظاهر حسنی به خوبی می توانند در کنار یوسف کارگر تیم ملی را از کنار زمین هدایت کنند. معین حامدی خصوصاً در تیم طوفان هریرود نشان داد که یک تیم منظم و با دسپلین به وجود آورده می تواند. او هم چنین شخصی آرام و متواضع است و این امر می تواند احترام بازیکنان به او را در پی داشته باشد.

ما در رده های سنی مختلف به مربی ضرورت داریم و حتی در تیم ملی باید چندین کمک مربی داشته باشیم. این افراد می توانند از همین حالا تحت نظر یوسف کارگر و علی عسکر لعلی آموزش ببینند و از تجربه های آنها استفاده کنند. در آینده اما آنها می توانند هر کدام، جاهای خالی را پر کنند.

به امید اینکه تیم ملی کشورمان از این چالش نیز به سلامتی بگذرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر