۱۳۹۲/۲/۲۶

عملکرد ضعیف بلال آرزو در ماه های اخیر، آیا جای نگرانی هست؟!



بلال آرزو به نام "ستاره افغان" و "آرزوی افغانستان" مشهور است. بلال با نه گل ملی در ده مسابقه، بهترین گلزن تاریخ فوتبال افغانستان است. او در سال 2010 تیم ملی زیر 23 افغانستان را در بازیهای جنوب آسیا همراهی کرد و با به ثمر رساندن شش گل، افغانستان را به نائب قهرمانی رساند. بلال سپس در مقدماتی جام جهانی نیز در خاک فلسطین برای افغانستان گل زنی کرد. 

اوج قدرت بلال در مسابقات قهرمانی فوتبال جنوب آسیا در سال 2011 بود. او به تنهایی برای افغانستان شش گل به ثمر رساند و افغانستان به نائب قهرمانی رسید، هر چند چهار گل وی در برای تیم ضعیف بوتان به ثمر رسید. آخرین باری که بلال برای افغانستان بازی کرد مسابقات مقدماتی جام چلنج آسیا در لائوس بود. بلال در برابر سریلانکا و منگولیا گل زد و با اینکه در مسابقه آخر گروه با لائوس گل نزد، افغانستان به حیث سر گروه به مرحله نهایی راه پیدا کرد.  

نتایج درخشان که در بالا ذکر شد از بلال یک اسطوره ساخته است. او برای افغانها محترم و قابل قدر است و بلال دوستداران زیادی در افغانستان دارد. در ماه های اخیر اما، ما شاهد آن بلال سابقه نیستیم. یوسف کارگر، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان، نیز اخیراً در یک مصاحبه با تلویزیون طلوع اذعان داشت که سطح کیفی بازی بلال پائین آمده ا ست.


بلال آرزو در مسابقات مقدماتی جام چلنج تیم ملی را همراه کرد. افغانستان با سریلانکا، منگولیا و لائوس هم گروه بود. در مقایسه با دیگر گروه ها، افغانستان در یک گروه ساده قرار گرفته بود. سریلانکا و منگولیا از جمله ضعیف ترین تیم های ملی جهان هستند. این دو تیم فرصت زیادی برای انجام مسابقات بین المللی ندارند، فرهنگ فوتبال در این دو کشور قوی نیست و این دو تیم آمادگی چندانی برای مقدماتی جام چلنج نگرفته بودند. افغانستان که تا حال چندین مرتبه سریلانکا را شکست داده بود در برابر این تیم خیلی ضعیف و دور از انتظار ظاهر شد. بلال آرزو، به حیث مهاجم شماره اول افغانستان نیز نقش چندان جالب در این مسابقه نداشت. او چندین فرصت را از دست داد. انتظار می رفت افغانستان با چندین گل این مسابقه را ببرد، اما فرصت هایی که بلال آرزو و دیگر مهاجمین از دست دادند، افغانستان را تنها 1-0 پیروز مسابقه ساخت. 

در مسابقه با منگولیا نیز عین قضیه تکرار شد. با اینکه افغانستان مسابقه را با نتیجه 1-0 برد، اما بلال آرزو درخشش خوبی نداشت. بدتر از همه، نمایش بلال آرزو در مسابقه با لائوس بود. بلال در این مسابقه قدرت فزیکی سابق را نداشت و همین امر باعث شد تا مربیان افغانستان به مجردی که افغانستان گل تساوی را زد، بلال را تعویض کنند. تعویض بلال نه به خاطر قدرتمند ساختن خط دفاع، بلکه به خاطر این بود که از بلال کار دیگری ساخته نبود. 

بعد از مسابقات مقدماتی جام چلنج، بلال آرزو طی یک قرارداد قرضی چهار ماهه، از اسکر ناروی به چرچیل براردز هند پیوست. انتظارات این بود که بلال به یکی از بهترین مهاجمین لیگ هند بدل شود. چرچیل برادرز که توسط مهاجم و مدافع لبنانی خود در آستانه قهرمانی لیگ هند قرار گرفته بود، به ناگاه بازیکنان لبنانی خود را از دست داد. این باشگاه چند بازیکن از جمله بلال آرزو را به خدمت گرفت تا قهرمانی را از دست ندهد. 

لیگ هند در سطح کیفی عالی قرار ندارد و از بلال انتظار می رفت تا یکی از بازیکنان درخشان این لیگ باشد. بلال که تیم چرچیل برادرز را در لیگ هند و در کاپ فدراسیون آسیا همراهی می کرد، در مجموع 11 مسابقه نتوانست حتی یک گل به ثمر برساند. با این حال، بلال آرزو نمایش بدی در میدان مسابقه نداشت و چندین بار تا آستانه گل زنی نیز پیش رفت. این عملکرد بر حضور بلال آرزو در فصل آینده لیگ هند سایه افکنده است. 


مشکل اصلی بلال آرزو در چند ماه گذشته قدرت گلزنی بوده است. او بارها پاسهای گل به مهاجمین هم تیمی خود فرستاده است، اما ضربه های خودش یا از بالا یا کنار دروازه گذشته و یا اینکه به بدن دروازه بان خورده است. بلال آرزو شاید برای اولین بار توسط باشگاهش به قهرمانی یک لیگ با اعتبار رسیده است، اما خود وی نقش چندانی در آن قهرمانی نداشته است. وبسایت گل نیز که در مورد بازیکنان چرچیل برادرز که این تیم را به قهرمانی رسانده اند مطلبی نوشته، هیچ اشاره ای به بلال آرزو به حیث یک بازیکن موثر نکرده است. عده ای از علاقه مندان بلال، تغییر شرایط جوی را به حیث مهمترین عامل عملکرد ضعیف بلال آرزو در هند گفته اند که می تواند یکی از دلایل باشد، اما حضور چند ماهه در هند باید بلال را تا حال با آب و هوای هند  آشنا می ساخت. 

با این هم، بلال هنوز یکی از بازیکنان برتر و عالی تیم ملی فوتبال افغانستان است. او قدرت بالقوه گل زنی را دارد هر چند باید دوندگی بیشتری داشته باشد و خود را با شرایط متعدد عیار سازد. به نظر من، از بلال برای مدتی باید در پشت خط حمله استفاده کرد، زیرا او در ماه های گذشته نشان داده است که به خوبی می تواند به مهاجمین توپ های زیبا ارسال کند. موازی با آن، مربیان افغانستان باید به دنبال مهاجمین جدید و تازه نفس برای تیم ملی باشند. مهاجمین تازه نفس می توانند از تجارب خوب بلال آرزو استفاده ببرند و روند رو به رشد فوتبال ملی را حفظ کنند.

۲ نظر:

  1. محترم خودت ګفتي که ضربه هایکه بلال به دروازه رقیب واردکرده به دیوارګول یا اینطرف وآنطرف اثابت کرده ولې به هدف درست نه خورده پس معلوم میشود که چانس با او یاري نه کرده این یک سخن جداګانه است ولې معلوم میشود که هنوزهم دربلال آرزو همان توان مندي وقدرت وجود دارد که اورا یک بازېکن خوب ثابت میسازد. با احترام- ګهیځ افغان

    پاسخحذف
  2. به نظر من حمیدالله کریمی آقای گل لیگ برتر افغانستان و همچنان آقای گل جام زون های افغانستان بهترین گزینه جانشینی بلال آرزو باشد... با احترام.... M...S

    پاسخحذف