۱۳۹۲/۳/۴

میکانیزم برگزاری مسابقات برتر اعلان شد، طلوعیزه سازی در فوتبال ادامه دارد



نحوه انجام فصل دوم مسابقات برتر افغانستان از سوی سازمان دهندگان این مسابقات اعلان شد. همان طور که قبلاً هم فوتبالنامه جزئیات را نشر نموده بود، مسابقات امسال به نسبت سال قبل تفاوت هایی دارد. سال گذشته شکل گیری تیم ها نه به اساس معیار های فوتبالی، بلکه به شکل نمایشات تلویزیونی انجام می شد. امسال بهبود قابل ملاحظه ای در تشکیل تیم ها به وجود آمده، هر چند بخشی از روند هنوز هم "طلوعیزه" شده است. 

طبق اعلان وبسایت مسابقات، تیم ها بعد از مسابقات انتخابی در هشت حوزه تشکیل می گردند، طوری که هر در هر حوزه 4 تا 6 تیم با هم مسابقه داده و 26 بازیکن برتر از سوی هیات فدراسیون فوتبال برای تیم آن حوزه انتخاب می شوند. 

در مرحله دوم و در جریان ماه مبارک رمضان و در برنامه های تلویزیونی، تعداد بازیکنان از 26 به 18 کاهش پیدا می کند. در مرحله اول مربیان تیم های حوزوی 15 بازیکن مورد علاقه شان را انتخاب می کنند و سپس یک مسابقه میان این 15 بازیکن و 11 بازیکن باقیمانده صورت می گیرد. متاسفانه به مانند سال گذشته باز هم از یک شیوه غیر معمول و غیر فوتبالی استفاده شده و 3 بازیکن تیم، از میان 11 بازیکن باقیمانده، از طریق پیامک تلفن انتخاب می شوند. 

در مرحله اصلی، باز هم به مانند فصل پیش، مسابقات به شکل لیگ انجام نشده بلکه به شکل تورنمنت انجام می شود. در مرحله اول هشت تیم به دو گروه چهار تیمی تقسیم شده و تیم های اول و دوم هر گروه به مسابقات نیمه نهایی راه پیدا می کنند. مسابقات نیمه نهایی به شکل رفت و برگشت، ولی در عین ورزشگاه، انجام می شوند. دو تیم مسابقات نیمه نهایی به مسابقه نهایی راه پیدا می کنند. 

اولین مسابقه مرحله اصلی این مسابقات روز 22 آگست و مسابقه نهایی روز 11 اکتوبر انجام می شوند. 

با اینکه در شیوه انتخاب بازیکنان پیشرفت قابل ملاحظه ای رو نما شده است، اما صد حیف که باز هم تاثیر تلویزیون طلوع و موبی گروپ در انتخاب بازیکنان باقی مانده است. طلوعیزه ساختن روند انتخاب بازیکنان در فصل پیش به یقیین منفی ترین بخش مسابقات به شمار می رفت و امسال نیز این روند به شکل مشابه ادامه پیدا می کند. به اساس معلومات من تا روز گذشته، رای دهی شامل روند نبوده است و به همین سبب در نظر داشتم یک مطلب تبریک گونه به فدراسیون فوتبال کشور بنویسم، اما متاسفانه امروز با شنیدن این خبر، امیدم به یاس تبدیل شد چون متوجه شدم تاثیرات تلویزیون طلوع بر روند فوتبال سازی هنوز هم به شکل منفی ادامه دارد. 

با اینکه هدف تجارتی موبی گروپ و شرکت روشن را در مسابقات برتر نمی توان انکار کرد، اما فدراسیون فوتبال نیز باید متوجه باشد که ارزشها و معیارهای فوتبالی را فدای اهداف تجارتی همکاران تجارتی و رسانه ای خویش ننماید. با اینکه توافقنامه میان موبی گروپ و فدراسیون فوتبال کشور به مدت ده سال امضا شده، اما این به این معنی نیست که موبی گروپ به هر نحوی که بخواهد با فدراسیون فوتبال رفتار نماید. در امور تجاری و رسانه ای، موبی گروپ می تواند دست باز داشته باشد، اما در مورد معیارهای فوتبالی، موبی گروپ و پیامک بینندگان نباید تعیین کننده باشند. در سیستم رای دهی، بازیکن نالایق اما ثروتمند می تواند به تیم لیگ برتری راه پیدا کند، در حالی که یک بازیکن لایق تنها به دلیل اینکه پول کافی ندارد تا پیامک های زیاد به شبکه های مخابراتی بفرستد، در آرزوی توپ زدن در یک سطح عالی تر خواهد ماند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر