۱۳۹۲/۱/۱۷

ارزیابی مثبت فیفا از فوتبال افغانستان، فدراسیون به جام جهانی 2022 چشم دوخته است


وبسایت فدراسیون جهانی فوتبال طی گزارشی از انکشاف فوتبال در افغانستان ابراز خرسندی کرده است. در این گزارش هر چند رشد فوتبال به سرمایه گذاری فیفا در افغانستان نسبت داده شده، اما روی هم رفته تصویر خوبی از رشد فوتبال در کشور داده است.جهش 48 پله ای در رده بندی فیفا، افزایش تعداد بازیکنان فوتبال، تاسیس اولین لیگ برتر و رشد قابل ملاحظه فوتبال زنان از شاخصه هایی است که فیفا را قانع ساخته فوتبال افغانستان در مسیر درستی در حرکت است. 

در سال 2006 به اساس گزارشات 19،781 بازیکن فوتبال ثبت فدراسیون بوده اند در حالی که این رقم به 54،000 رسیده است. 

در این مطلب از قول رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان نقل شده که 8 سال پیش فوتبال در افغانستان مرده بود، ولی با برنامه ریزی استراتژیک روی ساختارهای عمرانی، فوتبال به رشد قابل ملاحظه ای رسیده است. وی هم چنین از فرش نمودن زمین ورزشگاه فدراسیون فوتبال را توسط چمن مصنوعی که به حمایت مالی فیفا صورت گرفته است قدردانی کرده و نقش این کار را در فوتبال افغانستان ارزنده توصیف کرده است. 

این مطلب به تشکیل لیگ برتر نیز اشاره کرده و آن را مثال خوبی از همه گیر ساختن فوتبال در همه کشور دانسته است. پخش مسابقات به شکل زنده از تلویزیون طلوع نیز یک گام مثبت دیگر عنوان شده است. این گزارش هم چنین به پر شدن ورزشگاه قندهار که 20،000 ظرفیت دارد، در طول مسابقات زونها اشاره کرده است و این را مثال خوبی از علاقه افغانها به فوتبال دانسته است. 

وبسایت فیفا هم چنین از رشد فوتبال زنان در کشور تقدیر کرده و افزایش تعداد بازیکنان و باشگاه های بانوان را نشانه خوبی از رشد فوتبال بانوان دانسته است. امنیت به حیث چالش اصلی برای فوتبال و خصوصاً فوتبال زنان دانسته شده است. 

فیفا تا حال در افغانستان دو پروژه را به ارزش یک و نیم ملیون دالر سرمایه گذاری کرده است. پروژه اول فرش کردن ورزشگاه فدراسیون فوتبال با چمن مصنوعی است و پروژه دوم ساخت تعمیر فدراسیون فوتبال در کابل است. اخیراً پروژه سوم گل برای افغانستان نیز در نظر گرفته شده که روی رشد فوتبال در ولایات متمرکز هست، هر چند هنوز مشخص نشده این پروژه در کدام ولایت صورت خواهد گرفت. 

در آخر این مطلب صحبت های سکرتر جنرال فدراسیون فوتبال افغانستان نقل شده است "فوتبال در خون مردم افغانستان جای دارد و از نگاه فدراسیون فوتبال این بهترین گزینه برای بهبود وضعیت در کشور است." او که تنها 22 سال سن دارد و جوان ترین سکرتر جنرال در تمامی فدراسیون های فوتبال جهان است می افزاید "تیم ملی که در مسابقات مقدماتی جام چلنج اخیراً کرد متشکل از 13 بازیکن از داخل و 12 بازیکن از بازیکنان مستقر در آلمان، آمریکا و ایران بود. آنها خوشحال هستند که با تیم ملی باشند، بدون اینکه متوقع پرداخت پولی از جانب فدراسیون باشند. اگر ما به کار خود به همین شکل ادامه دهیم، من مطمئن هستم، می توانیم به جام جهانی 2022 در قطر راه پیدا کنیم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر