۱۳۹۳/۵/۱۸

نکاتی که باید در فصل سوم مسابقات در نظر گرفته شوند


در کمتر از سه هفته دیگر فصل سوم مسابقات برتر آغاز می شود. وقتی فصل اول این مسابقات آغاز شد، اکثریت دوست داران فوتبال کشور خوشحال شدند زیرا در نهایت می دیدند افغانستان صاحب یک لیگ می شود. اما، تا حال که فصل سوم شروع می شود، از لیگ خبری نیست و در عوض یک تورنمنت که مرحله گروهی و حذفی دارد برگزار می گردد. 

با این هم، این مسابقات کاملاً بی هدف و غیر مفید نیست. در نهایت، یک تعداد بازیکن در هشت تیم جذب شده اند، مربیان داخلی و تاجیکی برای آنها تعیین شده و در جریان دو ماه مردم افغانستان می توانند این مسابقات را با کیفیت خوب تماشا کنند، البته اگر بخواهند می توانند از نزدیک هم این مسابقات را ببینند. 

با این هم، به حیث شهروندان این کشور که تا حال محروم از داشتن یک لیگ ملی هستیم، آرزو داریم بالآخره شاهد ایجاد این لیگ باشیم. 

سال گذشته مشکلاتی هم در برگزاری مسابقات ایجاد شد، به همین سبب، لازم است بعضی نکات در مسابقات امسال در نظر گرفته شود. 

اول: برگزار کنندگان مسابقات باید قبل از قبل مقررات مربوط به مسابقات را به اطلاع تیم ها و مردم برسانند. ما باید بدانیم در نیمه راه مقررات به نفع یک تیم تبدیل نمی شوند. این خواست در مطابقت به همان مقوله "فوتبال منصفانه" است. 

دوم:  کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باید در مورد تخلفات در داخل و بیرون زمین جدی عمل کند. تخلف در مقابل داوران خصوصاً نباید به هیچ وجه تحمل شود. به همین سبب، لازم است اعضای کمیته انضباطی از همین حالا تعیین گردیده و اسامی شان اعلان گردد. تعیین اعضای کمیته انضباطی در جریان مسابقات و بعد از وقوع تخطی، استقلالیت این کمیته را زیر سوال می برد. 

سوم:  در مقابل یک تعداد تیم های حساسیت وجود دارد، به همین سبب لازم است به مسابقات آن تیم ها، از داوران بی طرف که از سایر ولایات باشند استفاده گردد. به عنوان مثال اگر مسابقه میان شاهین آسمایی و عقابان هندوکش است، لازم است تا داور از هرات باشد و در مسابقه سیمرغ با طوفان، داور از یک ولایت دیگر مثل ننگرهار، کابل یا کندهار. 

چهارم: فاصله بازی ها برای همه تیم ها باید یکسان باشد. به عنوان مثال، اگر قرار است یک تیم در یک هفته یک مسابقه داشته باشد، باید تیم های دیگر نیز در یک هفته یک مسابقه برگزار کنند، نه اینکه یک تیم هفته دو مسابقه یا بیشتر برگزار کند یا در فاصله 3 هفته تنها یک مسابقه برگزار نماید. با این حال، اگر قرار باشد افغانستان در مسابقات المپیک آسیائی اشتراک کند، حضور تعدادی از بازیکنان در آن مسابقات حتمی به نظر می رسد. 

پنجم: تیم ها باید دارای دو لباس متفاوت باشند. در بعضی مسابقات سال گذشته لباس بازیکنان دو تیم از هم قابل تشخیص نبود. 

ششم: هر هشت تیم باید به شکل مساویانه به محلات تمرینی دسترسی داشته باشند. سال گذشته، یک تعداد تیم ها، محلات تمرینی را کرایه می کردند. 

هفتم: قیمت تکت ها باید در حدی باشد که مردم توانایی خرید تکت را داشته باشند و در ورزشگاه حاضر شوند. 

هشتم: نفرات امنیتی نباید به مردم و تماشاچیان مزاحمت ایجاد کنند. این موضوع شامل نفرات امنیتی رئیس فدراسیون فوتبال نیز می شود. 

نهم: فدراسیون فوتبال باید مکان معین و مناسبی را برای پارک وسایل نقلیه تماشاچیانی که به ورزشگاه می آیند تهیه نماید. 

دهم: بالا شدن به چوکی های ورزشگاه برای افراد مسن و زنان راحت نیست و در این قسمت باید تمهیداتی گرفته شود. البته اگر چوکی ها قبل از آغاز مسابقه پاک شود هم بد نیست. 

یازدهم: تلویزیونهای طلوع و لمر این مسابقات را همزمان پخش می کنند و گویندگی مسابقات نیز به دو زبان دری و پشتو هست. دو زبانه بودن مسابقات، در گزارش دهی سکتگی ایجاد می کند و ضمن اینکه خیلی مسائل تکراری بیان می شود و فرصت به اشاره به بعضی مسائل مهم در جریان گزارش نیست. بهتر است در لمر گزارش به زبان پشتو باشد و در طلوع به زبان دری. 

دوازدهم: تماشاچیان عادی حق آوردن آب و خوراکه را با خود به داخل ورزشگاه ندارند، در حالی که این موضوع در مورد کسانی که با فدراسیون شناخت دارند صدق نمی کند. در گرمای ماه سنبله و میزان، هر کس ضرورت به نوشیدن آب دارد و فامیل ها ضرورت دارند به اولاد خود چیزی برای خوردن بدهند. فدراسیون باید زمینه فروش آب و مواد خوراکی را به قیمت مناسب در داخل ورزشگاه آماده سازد. 

در نهایت تمام تلاش ها باید روی ایجاد لیگ در سال آینده متمرکز باشد. امسال سال 2014، سال انتخابات، سال انتقال مسئولیت های امنیتی و سال پر چالشی بود، اما سال های آینده نباید به همین منوال طی شود. سال آینده مسابقات می تواند باز هم در کابل ولی تنها به شکل رفت برگزار شود. یعنی هر تیم هفت مسابقه انجام دهد و تیمی که بیشترین امتیاز را داشت به حیث تیم قهرمان اعلان شود. در پهلوی آن، این هشت تیم باید به فروش برسند و به حیث یک شخصیت حکمی مستقل ثبت گردند. از حضور تیم قهرمان مسابقات در مسابقات باشگاه های آسیا نیز نباید با بی اعتنایی گذشت. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر