۱۳۹۳/۶/۱

فدراسیون فوتبال در جاپان چند تفاهمنامه امضا کرد، سهم ناچیز به ولایات


هفته گذشته رئیس و دبیر کل فدراسیون فوتبال افغانستان به جاپان رفتند. حاصل این سفر انعقاد چند تفاهمنامه برای جلب همکاری دولت جاپان از فوتبال افغانستان بود. 

دولت جاپان در کنفرانس توکیو تعهد کرد تا سالانه یک ملیارد دالر را به مدت پنج سال افغانستان کمک نماید تا این پول صرف بازسازی عرصه های غیر نظامی شود. بر خلاف سایر کشورهای تمویل کننده که به تعهدات کنفرانس توکیو پایبند نمانده اند، جاپان تعهد خویش را ثابت ساخته است. کمک به فوتبال کشور نیز در راستای همین تعهدات است. 

فدراسیون فوتبال کشور گزارش داده است که آقای کریم، رئیس فدراسیون فوتبال با همتای جاپانی خویش دیده است و روی سه موضوع توافق کرده اند:

اول: نصب چراغ های نور افکن در ورزشگاه فدراسیون فوتبال
دوم: اعمار یک میدان کوچک فوتبال که دارای چمن مصنوعی است و برای تمرینات کودکان استفاده می شود. 
سوم: عقد تفاهمنامه مقدماتی برای اعمار اولین اکادمی حرفوی فوتبال در کشور. 

به همین ترتیب، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان با مقامات اکادمی فوتبال نیتای دیدار کرد و با این اکادمی موافقه شد تا یک تعداد جوانان افغانستان بتوانند در این اکادمی آموزشهای مربوط به فوتبال را فراگیرند. قابل ذکر است که یک جوان افغان به نام مهران هم اکنون در این اکادمی مصروف تحصیل است، هر چند انتقاداتی بر نحوه انتخاب مهران به این بورسیه وجود دارد.

 دستاورد دیگر این سفر عقد تفاهمامه با دانشگاه علوم ورزشی نیپون جاپان بود. طبق این تفاهمنامه، سالانه به یک تعداد بازیکنان تیم های ملی افغانستان که قصد تحصیل در رشته های ورزشی داشته باشند، بورسیه تحصیلی داده می شود.

محصلین می توانند در بخش مدیریت ورزش، مربیگری، تغذیه و پزشکی ورزشی تحصیل نمایند.

انعقاد این تفاهمنامه ها می تواند به رشد فوتبال در کشور کمک عمده ای نماید. اعمار و احیای میادین ورزشی از نیازهای افغانستان است، اما مهمتر از همه، تربیه کدر ورزشی است که فوتبال افغانستان به آن اشد نیاز دارد. اعزام محصلین افغان برای تحصیل در رشته های ورزشی می تواند به تقویت پایه های فوتبال کشور مفید واقع شود و فوتبال کشور را به سوی حرفه ای شدن سوق دهد. 

نکته ای که باز هم در نظر گرفته نشده، توجه به فوتبال ولایات است. در چند سال اخیر که فیفا و دیگر نهادها به فوتبال افغانستان کمک کرده اند، انجام پروژه ها به کابل متمرکز بوده و توجهی به فوتبال ولایات نشده است. 

تمامی پروژه های گل در کابل انجام شده است و قرار است نصب چراغ های نور افکن و ساخت میدان کوچک مصنوعی نیز در کابل انجام شود. این در حالی است که تعداد بازیکنان و تیم های فوتبال در ولایات کم نیستند و به خصوص ولایاتی چون بلخ، هرات و قندهار از نگاه فوتبال از کابل چیز کمتری ندارند. هیچ یک از ولایات دارای یک زمین فوتبال مناسب نیستند، وضعیت ورزشگاه های بلخ و هرات از همه بدتر هست و قابلیت بازی را ندارند. 

با اینکه تلاش های فدراسیون فوتبال برای انجام پروژه های انکشافی قابل قدر است، اما این نهاد باید توازن را در انجام پروژه ها در نظر گیرد. توجه به فوتبال ولایات بر محبوبیت فدراسیون می افزاید و عدم توجه به ولایات، فدراسیون فوتبال کشور را به یک فدراسیون کابلی تنزیل می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر