۱۳۹۲/۸/۱۵

فدراسیون فوتبال تمایل به اشتراک باشگاه های افغانستان در مسابقات باشگاهی آسیا ندارد


در  اقدامی عجیب و غیر قابل توجیه، فدراسیون فوتبال افغانستان دعوت کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اشتراک باشگاه های افغانستان در مسابقات باشگاهی آسیا را رد نموده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا سال گذشته و امسال از فدراسیون فوتبال کشورمان خواسته تا یک باشگاه را برای اشتراک در مسابقات پریزدنت کاپ معرفی نماید. اما فدراسیون پاسخی به این دعوت نداده است. 

مسابقات باشگاهی در آسیا به سه رده تقسیم شده است که در رده اول، جام قهرمانان، باشگاه ها از کشورهایی شرکت می کنند که سطح فوتبال شان عالی است. در رده دوم، جام AFC، باشگاه های کشورهای رده دوم شرکت می کنند. اما باشگاه های که در کشورهای رده سوم قهرمان می شوند می توانند در مسابقات پریزدنت کاپ اشتراک نمایند. در سال 2013، قهرمانان لیگ های داخلی کشورهای ترکمنستان، پاکستان، فلیپین، قرغیزستان، کمبودیا، بوتان، نپال، بنگلادش، تایوان، مغولستان، سریلانکا و فلسطین اشتراک داشتند. جزایر ماریانا نیز می تواند در این مسابقات شرکت کند، اما این کشور امسال تیمی به پریزدنت کاپ معرفی ننمود. 

مسابقات سال آینده پریزدنت کاپ در دو مرحله مقدماتی و نهایی انجام می شود. در مرحله مقدماتی 12 تیم به سه گروه چهار تیمی تقسیم می شوند و از هر گروه دو تیم به مرحله نهایی راه پیدا می کنند. مسابقات هر گروه در یک کشور میزبانی می شود. مسابقات نهایی نیز در یک مکان میزبانی شده و قهرمان بعد از دو هفته تعیین می گردد. 

فدراسیون فوتبال افغانستان تا حال این موضوع را که از باشگاه های افغانستان برای اشتراک در مسابقات پریزدنت کاپ دعوت شده است را اعلان نکرده است. نظر به مقررات پریزدنت کاپ، از کشورهای درجه سوم فوتبال آسیا، تیم قهرمان لیگ داخلی می تواند در این مسابقات اشتراک نماید. علاوتاً شرایطی برای لیگ ها نیز در نظر گرفته شده است که مهمترین آن طول کشیدن لیگ به مدت حداقل دو ماه، شامل مرحله مقدماتی، و حضور حداقل شش تیم در لیگ است. به توجه به اینکه مسابقات لیگ های ولایات نیز می تواند به حیث مسابقات مقدماتی محسوب شود و در مسابقات زونها نیز هشت تیم اشتراک داشتند، قهرمان مسابقات زونها حق اشتراک در مسابقات پریزدنت کاپ را دریافت نماید.

مسابقات (لیگ) برتر افغانستان به شکل لیگ برگزار نمی شود و تیم های اشتراک کننده در این مسابقات شخصیت حقوقی یک باشگاه را دارای نمی باشند، لذا حق اشتراک در مسابقات پریزدنت کاپ باید به تیم قهرمان جام قهرمانان زونهای افغانستان داده شود. در مسابقات قهرمانان زونهای افغانستان که امسال در قندهار برگزار شد، تیم اتفاق هرات به قهرمانی رسید. 

حضور نماینده باشگاهی افغانستان در مسابقات باشگاهی آسیا از اهمیت فوق العاده برخوردار است. فوتبال افغانستان هم اکنون تنها توسط تیم های ملی به جهان شناسانده می شود. حضور نماینده باشگاهی افغانستان در این مسابقات دریچه ای دیگر برای معرفی فوتبال کشور است. 

از طرف دیگر، حضور در سطح آسیا، باشگاه ها را تشویق به حرفه ای شدن و سرمایه گذاری بیشتر می نماید. در کنار آن، زمینه حضور بازیکنان بیشتری از افغانستان در باشگاه های آسیایی به وجود می آید و در کل خون تازه ای در رگ های فوتبال افغانستان وارد می گردد. 

به احتمال زیاد، ترس از شکست باشگاه های افغانستان در مسابقات آسیایی باعث شده تا تصمیم گیرندگان در فدراسیون فوتبال رای مثبت برای اشتراک باشگاه قهرمان افغانستان در مسابقات پریزدنت کاپ ندهند. نگرانی که اصلاً موردی ندارد. باشگاه های افغانستان نشان داده اند که بازیکنان خوبی در اختیار دارند و قدرت روبرو شدن با باشگاه های درجه سوم آسیا را دارند.

علاوتاً، فوتبال تجربه است و این تجربه را باید از یک جای شروع کرد. در کنار آن، باشگاه قهرمان افغانستان می تواند از باشگاه های دیگر افغانستان بازیکنان خوب را به شکل قرضی در خدمت گیرد. مسابقات قهرمانان زونها در قندهار نشان داد که سایر باشگاه ها حاضر به چنین همکاری هستند و این عمل از نگاه قانونی نیز مشکلی ندارد. 

نکته دیگری که می تواند عامل این تصمیم فدراسیون فوتبال باشد این است که فدراسیون منتظر است تا قهرمان مسابقات (لیگ) برتر افغانستان را به این مسابقات بفرستد. با توجه به اینکه این مسابقات هنوز لیگ نیست و هشت تیم حاضر در آن نیز شخصیت حقوقی ندارند و تنها 18 بازیکن به مدت 9 هفته با هم مسابقه می دهند، این یک انتظار درست نیست. اگر در آینده، این مسابقات به شکل یک لیگ واقعی در آید، فدراسیون می تواند قهرمان لیگ آینده را برای اشتراک در مسابقات آسیایی معرفی نماید. 

به هر حال، فدراسیون نباید این فرصت بزرگ را از باشگاه های افغانستان بگیرد. هر شخصی که روی یک باشگاه سرمایه گذاری می کند انتظار دارد تا باشگاهش از تمام حقوق و امتیازاتی که یک باشگاه چه در سطح کشور یا جهان می تواند داشته باشد، استفاده کند. عدم تصمیم گیری درست توسط فدراسیون فوتبال افغانستان در این مورد ضرر مستقیم را متوجه باشگاه های افغانستان می سازد.

مقامات باشگاه اتفاق هرات می توانند از فدراسیون فوتبال افغانستان در قابل این تصمیم، یا عدم تصمیم، توضیح بخواهند. فدراسیون فوتبال باید دلایل قانع کننده ای برای این تصمیم داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر