۱۳۹۲/۸/۲۵

بررسی عملکرد تیم ها در فصل دوم مسابقات برتر: طوفان هریرود


در فصل دوم مسابقات برتر افغانستان، طوفان هریرود به مقام سوم رسید. این تیم که در فصل اول این مسابقات به مقام قهرمانی رسیده بود در فصل دوم با حواشی های مختلف سر در گریبان بود و نتوانست نمایش فصل اول خود را ارائه نماید. 

حاشیه ها قبل از ایجاد تیم طوفان هریرود آغاز شد. هیات فدراسیون فوتبال که به هرات رفته بود بعد از تماشای مسابقات 5 تیم منتخب چهار ولایت غرب افغانستان، 26 بازیکن را انتخاب کرد تا در مرحله بعدی این تعداد به 18 برسد. از این تعداد 5 بازیکن از ولایت فراه و ما بقی از هرات بودند. از جمله 5 بازیکن فراه دو بازیکن انصراف دادند و همین امر باعث شد تا بعد از اجازه فدراسیون فوتبال، جلال افشار نیز به جمع 24 بازیکن باقیمانده اضافه شود.  در مرحله بعدی، هیات فدراسیون و سید معین حامدی 16 بازیکن را برای تیم طوفان هریرود انتخاب نمودند، اما انتخاب دو دروازه بان از میان سه دروازه بان به یک زمان دیگر موکول شد. 

طوفان هریرود سپس برای هشت روز به مشهد ایران رفت و در آنجا سه مسابقه انجام داد که در یکی پیروز و در دوی دیگر شکست خورد. این اردوگاه تمرینی برای آماده سازی این تیم به زعم مسئولین این تیم خیلی کمک کرد. مصارف این سفر را رئیس فدراسیون فوتبال هرات که جدیداً به این مقام انتخاب شده بود، پرداخت. 

بعد از بازگشت از ایران، موضوع انتخاب دو دروازه بان باز هم دغدغه آفرین شد. یک تعداد پیشکسوتان و مقامات باشگاه ها در هرات در یک رای گیری شرکت کردند که در نتیجه یما یحیی زاده که سال گذشته نیز دروازه بان طوفان هریرود بود، رای لازم را نگرفت. نتیجه این رای گیری باعث عدم رضایت در شبکه های اجتماعی شد و حامدی نیز تصمیم گرفت یما یحیی زاده را نیز با خود به کابل ببرد. یحیی زاده در مسابقه اول با بازان اسپین غر نیز بازی نمود. اما حضور اسلام امیری در مسابقه اول شاهین آسمایی باعث شد تا مسابقه این تیم با عقابان هندوکش لغو شود. به همین ترتیب، چندین بازیکن از تیم های دیگر، از جمله، جلال افشار از طوفان هریرود، اخراج شدند و این باعث شد تا طوفان هریرود صاحب سه دروازه بان شود.

در فصل اول، طوفان هریرود پنج مسابقه داد و در همه مسابقات پیروز شد. این تیم در فصل اول 24 گل به ثمر رساند و تنها 2 گل دریافت کرد. دریافت چنین نتایج خیره کننده انتظار کمتر از قهرمانی در فصل دوم را در بین علاقه مندان این تیم ایجاد نکرده بود. 

طوفان هریرود این فصل را خوب شروع کرد و در همان مسابقه اول بازان سپین غر را که سال گذشته 10 گله ساخته بود این بار با 5 گل از پیش روی برداشت. به سبب اشتراک شش بازیکن ملی پوش این تیم در مسابقات جنوب آسیا، طوفان هریرود سه هفته مسابقه نداشت. یک روز بعد از اینکه تیم ملی با جام قهرمانی جنوب آسیا به کابل برگشت، طوفان هریرود باید به مصاف موجهای آمو می رفت که امسال یک تیم کاملاً متغیری نشان داده بود. هر چند خستگی در وجود یک تعداد بازیکنان ملی پوش طوفان هریرود محسوس بود، اما طوفان توانست موجهای آمو را به سادگی و با نتیجه 3-0 شکست دهد. 

افول طوفان هریرود در مسابقه سوم گروهی این تیم ظاهر شد. طوفان هریرود که دو مرتبه با تفاوت دو گل از سیمرغ البرز جلو بود، در نهایت به نتیجه 3-3 تن داد. با این حال، طوفان هریرود هم چنان به حیث سرگروه به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. سرگروه شدن طوفان هریرود به معنی روبرو شدن با شاهین آسمایی که در گروه دیگر مقام دوم را کسب کرد، بود. 

در مسابقه اول نیمه نهایی، هر دو تیم به زور آزمایی پرداختند، اما سیستم بسته طوفان هریرود و حملات منسجم این تیم در نهایت پیروزی 2-0 را به این تیم به ارمغان آورد. با آن هم، نمایش طوفان هریرود در این مسابقه خیلی جالب نبود و بازی طوفان هریرود در این مسابقه انسجام سابق را برخوردار نبود. در اواخر این مسابقه، حمید الله یوسفزی، دروازه بان شاهین آسمایی، با دست به صورت مهاجم طوفان هریرود زد، اما این عمل او از سوی داور کناری خطا گرفته نشد. کمیته انضباطی مسابقات بعد از مسابقه جلسه داد و یوسفزی را به یک جلسه محرومیت و پرداخت پنجاه هزار افغانی محکوم کرد. 

طوفان هریرود که با اطمینان خاطر به مسابقه دوم نیمه نهایی پای گذاشته بود اما با یک شاهین آسمایی با انگیزه روبرو شد. شاهین آسمایی در همان ده دقیقه اول به طوفان هریرود گل زد تا طوفان هریرود کم کم فشار را احساس کند. این اولین باری بود که در مسابقات برتر افغانستان، طوفان هریرود در یک مسابقه از حریف عقب می افتاد. شاهین آسمایی در ادامه مسابقه فشار بیشتری روی دروازه طوفان هریرود آورد و در نهایت موفق شد دو گل دیگر نیز وارد دروازه طوفان هریرود بنماید. با این نتیجه شاهین آسمایی با نتیجه مجموعی 3-2 بر طوفان هریرود پیروز و به مسابقه نهایی راه یافت. 

بعد از این مسابقه، طوفان هریرود به استفاده شاهین آسمایی از یک بازیکن اضافی اعتراض کرد. اعتراض طوفان هریرود این بود که چرا تغییر در مقررات که استفاده از یک بازیکن اضافی را اجازه می داد تنها یک ساعت قبل از شروع مسابقه با شاهین آسمایی به مدیریت طوفان هریرود اطلاع داده شده است. به همین ترتیب، مسئولین طوفان هریرود به اینکه علی عسکر لعلی، یکی از کمیشنران این مسابقات، در بین دو نیمه به بازیکنان ملی پوش تیم طوفان هریرود به خاطر اعتراض آنها به داوری گوشزد کرده بود، معترض بودند. به نظر مسئولین طوفان هریرود این عمل از نگاه بازیکنان به حیث یک تهدید تعبیر شده و همین امر باعث شد تا بازیکنان ملی پوش در نیمه دوم مسابقه عملکرد همیشگی خود را نداشته باشند. البته مسئولین مسابقات برتر از این عمل دفاع کردند و گفتند که گوشزد به بازیکنان ملی پوش در هر جای جهان معمول است. 

راه نیافتن به مسابقه نهایی مسابقات برتر افغانستان باعث موجی از یاس و نومیدی در اردوگاه طوفان هریرود شد. یک تعداد از مسئولین این تیم به این باور بودند که در مسابقه دوم با شاهین آسمایی به نوعی تبانی شده است و طوفان هریرود نباید در مسابقه رده بندی اشتراک نماید. با این حال، در نهایت طوفان هریرود در مسابقه رده بندی اشتراک کرد و عقابان هندوکش را که شاهین آسمایی را متوقف ساخته بود و در مرحله نیمه نهایی در اوقات اضافی از سیمرغ البرز شکست خورده بود را با 4 گل شکست داد. پیروزی بزرگ طوفان هریرود در برابر عقابان هندوکش شایعات تبانی یک تعداد بازیکنان طوفان هریرود را بار دیگر شعله ور ساخت. 

با بازگشت بازیکنان طوفان هریرود به هرات، یک تعداد سابقه داران فوتبال که مخالف سید معین حامدی محسوب می شوند، یک کمپاین تبلیغاتی را علیه او راه اندازی کردند و حتی شروع نیم فصل دوم لیگ برتر هرات را تا چندین روز به تعویق انداختند. خواست این گروه که در مواردی رئیس فدراسیون فوتبال هرات نیز با آنها همراه بود این است که حامدی از مربیگری طوفان هریرود برطرف گردد و بازیکنان که عملکرد خوبی نداشتند باید جریمه و محروم گردند. 

در همین حال، یکی از تلویزیون های محلی هرات در مورد عملکرد سید معین حامدی نظر سنجی راه انداخت که در نتیجه این نظر سنجی نشان داد 65% پاسخ دهندگان موافق به ادامه مربیگری معین حامدی در تیم طوفان هریرود هستند. بعد از بازگشت سید معین حامدی به هرات وی با این شبکه تلویزیونی مصاحبه کرد و پاسخ منتقدان خویش را داد. 

با  این حال، آینده مربیگری تیم طوفان هریرود در هاله ای از ابهام است. از یک طرف، راه نیافتن تیم طوفان هریرود به مسابقه نهایی باعث شده تا مخالفین حامدی در هرات بر ضد او موضع بگیرند و خواهان تعیین یک مربی دیگر به جای او هستند. اما به نظر می رسد مقامات فدراسیون فوتبال و مسابقات برتر نخواهند تا مربی با سواد و با مهارتی مثل او را از دست بدهند. حضور موفق او در ورکشاپ های مربیگری در دوبی و در کابل  نشان داد که روی معین حامدی در آینده نیز می شود سرمایه گذاری کرد. به هر حال، سرمایه گذاری روی مربیان باسواد بهتر از سرمایه گذاری روی کسانی است که دخانیات را اشاعه می کنند یا با افعالی مثل قمار سر و کار دارند. علاوتاً، حامدی مربی بیگ بیر است که امسال در لیگ هرات یکی از مدعیان عنوان قهرمانی به حساب می رود. این در حالی است که در ترکیب تیم وی بازیکنان زیادی، در مقایسه با بعضی تیم های دیگر، از تیم طوفان هریرود حضور ندارند. در سال های اخیر، او موفق شده است تیم های تحت هدایت خود را به موفقیت های زیادی برساند.

طوفان هریرود امسال نیز با یک سیستم منسجم بازی می کرد و به جز دو مسابقه با شاهین آسمایی، عملکرد خوبی داشت. در ترکیب این تیم شش ملی پوش حضور دارند که در نفس خود در میان تیم های مسابقات برتر یک رکورد محسوب می شود. سیستم بازی طوفان هریرود به مانند سال گذشته سیستم تهاجمی با حمایت جناحین خط میانی می باشد. طوفان هریرود تنها تیمی است که یک سیستم مختص به خود دارد و از روی این سیستم شناخته می شود. تیم های دیگر، بیشتر روی مهارتهای شخصی بازیکنان استوار هستند. هر چند این انتقاد نیز بر معین حامدی وجود دارد که وی امسال نتوانسته یک ترکیب ثابت برای طوفان هریرود ایجاد نماید، موضوع که شاید در نتیجه فشارهای مقامات و اشخاص دیگر برای استفاده از بازیکنان خاص در ترکیب اصلی تیم بوده باشد.

طوفان هریرود به یقیین از یکی از قطب های قوی فوتبال افغانستان نمایندگی می کند و در فصل آینده به دنبال قهرمانی خواهد بود. این وعده ایست که معین حامدی نیز داده است، اما منازعات بر سر مربیگری و مداخله اشخاص فوتبالی و غیر فوتبالی در انتخاب بازیکنان این تیم باعث شده است تا هیچ تضمینی وجود نداشته باشد که اشتباهات این فصل بار دیگر تکرار نگردد. 

حمید الله کریمی، فرزاد عطایی و معروف محمدی سه بازیکن بودند که تاثیر زیادی روی عملکرد طوفان هریرود داشتند، هر چند در دو مسابقه با شاهین آسمایی، معروف محمدی نمایش قابل قبولی نداشت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر