۱۳۹۳/۷/۹

فدراسیون فوتبال تیم ملی را از بین برد، آیا همین کافی است؟


فدراسیون فوتبال افغانستان تیم ملی را از سر می سازد. 

یوسف کارگر، مربی تیم ملی افغانستان و معاون فنی فدراسیون فوتبال، امروز در یک نشست خبری اعلان کرد که از امروز همه بازیکنان از تیم ملی خط خورده اند و نفرات جدید بعد از ارزیابی انتخاب می گردند. آقای کارگر افزوده است که بازیکنان جدید تیم ملی باید با فدراسیون قرارداد امضا کنند و شرایط تیم ملی را بپذیرند. 

صفحه فیسبوک فدراسیون فوتبال نوشته است که این تصمیم بعد از کسب نتایج ضعیف توسط تیم ملی 23 سال از مسابقات المپیک آسیائی اتخاذ شده است. این صفحه علاوه کرده که هدف فدراسیون فوتبال، راهیابی تیم ملی به مسابقات جام جهانی 2022 در قطر است و به همین سبب فعالیت ها روی جذب بازیکنان جدید و فوتبال پایه شدت می گیرد. 

با اینکه اقدام مذکور نشان می دهد که فدراسیون فوتبال از کسب نتایج ضعیف فوتبال افغانستان نگران است، اما اقدامات این چنینی برای بهبود وضعیت تیم های ملی تکافو نمی نماید. 

تیم ملی تنها در مورد بازیکنان نیست، بلکه مربیگری تیم ملی و آماده سازی تیم ملی به مسابقات نیز از اهمیت فوق العاده برخوردار است. 

اگر بهترین بازیکنان افغان از سراسر جهان نیز به تیم ملی دعوت شوند و از آنها تعهد گرفته شود که تمام شرایط فدراسیون را بپذیرند، ولی تیم ملی دارای یک مربی با تجربه نباشد و هم چنین برای تیم ملی مسابقات دوستانه با حریفان مناسب و قوی تنظیم نگردد، انتظار راهیابی افغانستان به جام جهانی یک خیال پوچ است. 

اگر قرار باشد تیم های ملی ما جایگاه درستی در فوتبال جهان پیدا کنند، باید اقدامات ذیل روی دست گرفته شوند:

اول: فدراسیون فوتبال یک مربی با تجربه خارجی برای هدایت تیم ملی استخدام نماید. نقش مربی در موفقیت تیم ملی حیاتی است. یک مربی خارجی می تواند تمام وقت خود را صرف آماده سازی تیم های ملی بسازد. این مربی در کنار تیم ملی می تواند تیم های 23 سال، 19 سال و حتی 17 و 16 سال را نیز هدایت نماید. فدراسیون فوتبال می تواند از این مربی در تربیه مربی های داخلی نیز استفاده نماید. 

دوم: بعد از انتخاب مربی با تجربه خارجی، وی باید همه بازیکنان را زیر نظر بگیرد. یک کمپ انتخابی می تواند برای انتخاب یک تعداد بازیکنان مفید باشد، اما برای انتخاب بازیکنان خوب تر مربی باید از نزدیک با بازیکنان خارج از کشور ملاقات کند و آنها را به تیم ملی دعوت نماید. بازیکنان خوب هیچ گاه صرفاً با دریافت ایمیل به تیم ملی نمی آیند. 

سوم: تیم ملی باید منسجم و هماهنگ باشد. به این منظور، لازم است تیم ملی به طور منظم مسابقات دوستانه داشته باشد. مسابقات دوستانه محک خوبی برای آزمایش بازیکنان جدید است. فدراسیون فوتبال هم چنین باید مسابقات دوستانه را با حریفان قوی تر نیز تنظیم نماید تا تیم ملی کشور در مواقع سخت بتواند از دروازه خود دفاع کند و به اصطلاح آبدیده شود. 

چهارم: یک تیم ملی زمانی قوی و پایدار می باشد که تیم های رده سنی قوی در عقب آن باشند. فدراسیون فوتبال باید توجه لازم را به تیم های رده سنی داشته باشد. حضور افغانستان در مسابقات رده سنی آسیائی و تورنمنت های دوستانه باید حتمی گردد. تیم های رده سنی را نیز باید مربی تیم ملی هدایت کند و اما یک تعداد مربیان افغان نیز باید در کنار او حضور داشته باشند تا از تجارب وی استفاده نمایند. 

اگر این چهار موضوع در نظر گرفته شود، یقیناً افغانستان یک تیم ملی قوی خواهد داشت، در غیر آن اعلان بر هم زدن تیم ملی و اینکه افغانستان برای راهیابی به جام جهانی 2022 تلاش می کند تنها هدف رسانه ای دارد و هیچ دردی را دوا نمی کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر