۱۳۹۳/۳/۱۸

سندی تایمز فدراسیون فوتبال افغانستان را متهم به دریافت رشوه از بن همام کرد


اتهام پرداخت رشوه توسط محمد بن همام، رئیس پیشین کنفدراسیون فوتبال آسیا، پای فدراسیون فوتبال افغانستان را نیز به وسط کشید. 

روزنامه سندی تایمز در مطلبی که روز گذشته به چاپ رسانده می نویسد محمد بن همام به مقامات فدراسیون های فوتبال یک تعداد کشورهایی آسیائی پول پرداخت کرده است تا از نامزدی او به پست ریاست فدراسیون فوتبال آسیا در سال 2010 حمایت کنند و به نفع او در انتخابات رای دهند. نظر به نوشته سندی تایمز، مقامات فدراسیون فوتبال افغانستان نیز از وی پول دریافت کرده اند و در انتخابات به نفع او رای داده اند. پول مذکور به حساب فدراسیون فوتبال افغانستان که صلاحیت کشیدن پول از آن را کرام الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال، دارد ارسال شده است.

روزنامه سندی تایمز هفته پیش ادعا کرد که به هزاران سند دسترسی پیدا کرده است که نشان می دهد محمد بن همام به مقامات فدراسیون های فوتبال در سراسر جهان پول پرداخت کرده است و رای آنها را خریده است. هفته پیش، این روزنامه رازهای پرداخت پول توسط بن همام به فدراسیون های فوتبال آفریقایی را افشا کرد، و امروز این روزنامه جزئیات پرداخت رشوه به مقامات فدراسیون های فوتبال آسیائی را انتشار داده است. هدف روزنامه سندی تایمز این است که بن همام در برنده ساختن قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 نقش عمده داشته و این رای گیری باید از سر گرفته شود. 

مانیلال فرناندو، مسئول بخش انکشافی فیفا در جنوب آسیا، نقش عمده در تسهیل پرداخت رشوه به کشورهای آسیائی و به خصوص جنوب آسیا داشته است. فرناندو از کشور سریلانکاست. 

به نوشته روزنامه، در ماه می 2009 بن همام مانیلال فرناندو را استفاده کرد تا رای 12 کشور آسیائی را برای انتخاب خود به حیث رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و معاون فیفا جلب نماید. در ماه می 2009، فرناندو در ایمیلی به بن همام چنین می نویسد: "من از رای پاکستان و افغانستان مطمئنم، چون به مقامات این فدراسیون ها تلفن موبایل دادم و هر دو فدراسیون از ورق رای دهی در داخل غرفه رای دهی عکس گرفته و به من نشان دادند. " سندی تایمز ادعا می کند که این دو کشور در برابر پرداخت پول به بن همام رای داده اند. در کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا که رئیس کنفدراسیون انتخاب شد، کرام الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان، حق رای داشته است.

در همین زمان، فرناندو به دوبی سفر می کند و با یک تعداد مقامات فدراسیون های متعدد صحبت می کند و حمایت آنها را برای بن همام، آقای چونگ از کوریای جنوبی و خودش در سه وظیفه متعدد در فیفا جلب می کند. او در ایمیلی به تاریخ 20 اکتوبر به آقای چونگ می نویسد: "تا اکنون فدراسیون های سریلانکا، هند، بوتان، نپال و تاجیکستان نامزدی شما را امضا کرده اند. بر علاوه، افغانستان، بنگلادش، مالدیو، ازبکستان و پاکستان نیز مستقیماً نامزدی شما را به بن همام در کنفدراسیون فوتبال آسیا می فرستند." نظر به ادعای سندی تایمز، حمایت این فدراسیون ها از بن همام، چونگ و فرناندو در بدل رشوه کسب شده است.

آقای فرناندو هم چنین از مقامات فیفا بوده که در تصمیم گیری های پروژه های گل فیفا دخیل بوده است. او هم چنین بن همام را کمک کرده است تا پروژه های گل را به کشورهای که از او حمایت کرده اند کسب کند. فرناندو یک لیست پروژه ها را از کشورهای افغانستان، پاکستان، نپال، بوتان، قرغیزستان، ازبکستان و سریلانکا که قیمت هر پروژه 400000 دالر آمریکا بود به بن همام فرستاد تا با استفاده از موقف خود تائید کمیته پروژه گل را دریافت نماید.

به همین شکل، روزنامه سندی تایمز می نویسد که در نوامبر 2010 فدراسیون فوتبال افغانستان به مبلغ 40000 دالر آمریکایی را از حساب شرکت کیمکو که متعلق به بن همام است دریافت کرده است، اما نحوه مصرف این پول معلوم نیست. 

به همین شکل، گفته می شود بعد از اینکه محمد بن همام توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال جهان از اشتراک در فعالیت های فوتبال به شکل مدام العمر محروم شد، مبلغی پول به حساب کرام الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان از حساب او وارد شد. پرداخت این پول به معنی حق السکوت تعبیر شده است. 

سفر غیر منتظره برادر بن همام به کابل در سال گذشته و بعد از اینکه اتهامات علیه بن همام اوج گرفت هم شک و تردیدها را زیاد تر کرده است.

روزنامه ساندی تایمز به پرداخت رشوه به کشورهای متعدد از جمله اردن، لبنان، نپال، هند، بوتان، پاکستان، منگولیا، تاجیکستان، قرغیزستان، ازبکستان و چند فدراسیون فوتبال دیگر نیز یاد می نماید.

بازرس ویژه فیفا که مامور بررسی ادعاهای تقلب و خریداری رای برای انتخاب قطر به حیث میزبان جام جهانی 2022  است اسناد روزنامه سندی تایمز را بررسی می کند. 

در صورتی که ادعای پرداخت رشوه به فدراسیون فوتبال افغانستان ثابت شود، احتمال تعلیق عضویت فدراسیون فوتبال کشور از سوی فیفا وجود دارد. 

اصل مطلب را در روزنامه سندی تامیز در لینک زیر بخوانید:
 http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/uk_news/fifa/article1420110.ece

کل مطلب در لینک زیر نیز به چاپ رسیده است:
http://www.footballpakistan.com/2014/06/sunday-times-pff-was-allegedly-bribed-15000-to-vote-for-qatars-bin-hammam-in-2011/






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر