۱۳۹۳/۳/۲۲

آیا باید از تیم 17 سال فوتبال افغانستان نا امید شد؟


تیم 17 سال افغانستان نتایج بدی از مسابقات جام 17 سال کاسپین به دست آورد، اما نباید از این تیم مایوس شد. 

تیم افغانستان در پنج مسابقه ای که در جام کاسپین داشت در همه مسابقات شکست خورد، یک گل زد و 13 گل خورد. با این هم، حضور تیم 17 سال افغانستان در این مسابقات خیلی مهم است و فدراسیون فوتبال باید به حضور در چنین مسابقاتی ادامه دهد. 

تیم های نوجوانان و جوانان اساس و پایه فوتبال ملی ما را تشکیل می دهند. حضور تیم های نوجوانان در مسابقات بین المللی باعث کسب تجربه بازیکنانی می شود که اکثر آنها در تیم های ملی آینده ما جای خواهند داشت. اگر به حضور بازیکنان داخلی در مسابقات تیم ملی در این اواخر نظر اندازیم، بازیکنان داخلی با بی تجربگی در میادین بین المللی مرتکب اشتباه شدند و در بسا موارد باعث باخت تیم ملی شدند. حضور تیم های نوجوانان در میادین بین المللی این مشکل را در آینده رفع می نماید. 

اما به این سادگی نیز نباید از کنار این موضوع گذشت. قبل از سفر این تیم به آذربایجان گفته می شد این تیم تیم 19 سال را شکست داده و با بازیکنان داخلی تیم ملی در کابل به تساوی رسیده است. اما چه شد که این تیم نتایج خوبی در آذربایجان کسب نکرد؟ من فکر می کنم دلایل زیر باعث شکست تیم شد و فدراسیون کشور باید در رفع آنها اقدام کند. 

1. نبود یک مربی قوی در راس تیم. حضور عیسی ذاهد به حیث مربی تیم 17 سال تعجب انگیز بود. او تجربه زیاد مربیگری ندارد و هر چند اگر توانسته باشد تیم را از نگاه فزیکی آماده بسازد، مطمئناً در آماده سازی تیم از نگاه روانی ناکام بوده است. تیم ملی در مسابقات اول بهتر ظاهر شد، اما در ادامه با از دست دادن روحیه نتایج خیلی بدی را کسب کرد. فدراسیون فوتبال کشور باید به دنبال مربیان بهتر و با تجربه تر در رده های سنی باشد. بازیکنان از مربیان مسن تر و با تجربه تر حرف شنوی بیشتر دارند. 

2. حضور بازیکنان ضعیف که تنها با داشتن واسطه و شناخت در ترکیب قرار گرفتند نیز عامل شکست تیم شد. هر چند اکثریت بازیکنان لیاقت حضور در این تیم را داشتند اما بازیکنانی که اسم فامیلی شان با یکی از مقامات فدراسیون فوتبال مشابه است در این ترکیب کم نبودند. نمونه بزرگ این نوع بازیکنان پسر کرام الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال، است که در روزهای آخر جای یک بازیکن تیم را گرفت و حتی سفارش شده بود که وی باید در ترکیب اصلی تیم نیز بازی نماید. مقامات فدراسیون نباید منافع تیم ملی را فدای منافع خانواده گی خود نمایند. تیم های ملی نمایندگی از آبرو و حیثیت یک ملیت می نمایند. 

3. نبود کافی بازیکنان ولایات در ترکیب این تیم نیز مورد انتقاد بود. کاربران شبکه های اجتماعی به کنایه این تیم را "تیم 17 سال کابل" می گفتند زیرا بازیکنان ولایات در این تیم خیلی اندک بودند. حضور بازیکنان ولایات می تواند در تقویت کیفی تیم کمک کند، هر چند حضور بازیکنان ولایات در تمرینات مشکل است. 

با این هم، فدراسیون فوتبال باید در مسابقات مشابه تیم های نوجوانان افغانستان را اعزام نماید. با پیوستن افغانستان به فدراسیون فوتبال مرکز آسیا، حضور افغانستان در چنین مسابقاتی افزایش خواهد یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر