۱۳۹۳/۳/۲۰

افغانستان به فدراسیون فوتبال مرکز آسیا می پیوندد


کنگره فوق العاده کنفدراسیون فوتبال آسیا که در شهر سن پائلوی برازیل تشکیل جلسه داده است شب گذشته اصولاً به تشکیل فدراسیون فوتبال مرکز آسیا رای مثبت داد. 

تشکیل فدراسیون فوتبال مرکز آسیا از سوی فدراسیون فوتبال ایران پیشنهاد شد و بر اساس این پیشنهاد فدراسیون های افغانستان، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرغیزستان عضویت خواهند داشت. 

از حدود دو سال به این سوی، مباحث روی ایجاد فدراسیون فوتبال مرکز آسیا جریان داشت و در نشست های اخیر میان فدراسیون های فوتبال منطقه، تصمیماتی در این مورد اتخاذ شد. 

فدراسیون فوتبال تاجیکستان نیز از این اقدام حمایت کرده و سکرتر جنرال این فدراسیون گفته است خوشحال است که بلآخره این آرزو به واقعیت می پیوندد. او اضافه کرده است که شش فدراسیون عضو کار روی مسائل اداری، نحوه تشکیل و مرکزیت فدراسیون فوتبال مرکز آسیا را به زودی آغاز خواهند کرد. 

قبل از کنگره سال آینده کنفدراسیون فوتبال آسیا، تعداد کرسی های هر زون در هیات اجرائیه این کنفدراسیون نیز باز نگری خواهند شد. 

این تغییر به زودی در تمامی اساسنامه های کنفدراسیون فوتبال آسیا درج خواهد شد. 

در این اجلاس، همه مقامات اصلی فدراسیون های عضو فدراسیون فوتبال مرکز آسیا حضور داشتند.

فدراسیون فوتبال افغانستان از سال 2005 عضویت فدراسیون فوتبال جنوب آسیا را دارد. در سال 2011 افغانستان برای اولین بار از مرحله گروهی مسابقات جنوب آسیا گذشته و نائب قهرمان شد. سال گذشته نیز تیم ملی کشور به قهرمانی جنوب آسیا رسید. 

عضویت افغانستان در فدراسیون فوتبال مرکز آسیا برای فوتبال کشورمان می تواند مفید تمام شود. در کل، سطح کیفی فوتبال در مرکز آسیا به مراتب بهتر از جنوب آسیاست. تیم های ملی ازبکستان و ایران تیم های قدرتمند منطقه هستند و ایران تا چند روز بعد در جام جهانی بازی خواهد کرد. ازبکستان نیز همیشه یکی از تیم های مدعی برای راهیابی به جام جهانی است. 

حضور ایران و ازبکستان در جام ملت های آسیا نیز در سال های اخیر مسجل بوده است. سطح کیفی بازی تیم های ملی ترکمنستان، تاجیکستان و قرغیزستان نیز در سالهای اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است. 

از نگاه زبان نیز سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان به زبان فارسی صحبت می کنند که این موضوع هم می تواند در ارتباطات این کشورها در زمینه فوتبال کمک نماید. 

بر علاوه، از نگاه اقلیمی، آب و هوای کشورهای عضو فدراسیون فوتبال مرکز آسیا خیلی مشابه است. بر خلاف، تیم های افغانستان همیشه از هوای گرم و مرطوب کشورهای هند، پاکستان، سریلانکا، بنگلادش و مالدیو رنج می بردند. 

در همین حال، تیم های افغانستان می توانند ساده تر به کشورهای عضو فدراسیون فوتبال مرکز آسیا سفر کنند. افغانستان با ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان هم مرز است و تیم های افغانستان ذریعه موتر نیز می توانند به این کشورها سفر نمایند. 

با توجه به اینکه هنوز مرکزیت این فدراسیون جدید، اصول اداری، اساسنامه و سایر ضروریات آن تائید نشده است، انتظار نمی رود این فدراسیون در سال 2014 به کار خود آغاز نماید. با توجه به اینکه پیشنهاد تشکیل این فدراسیون از سوی ایران صورت گرفته است، انتظار این است که مرکز این فدراسیون نیز در ایران مستقر باشد.

قرار بود امسال مسابقات المپیک جنوب آسیا برگزار شود و هم چنین مسابقات 16 سال، بانوان و باشگاه های جنوب آسیا برگزار شود و معلوم نیست آیا افغانستان در این مسابقات اشتراک می نماید یا خیر. با تشکیل فدراسیون فوتبال مرکز آسیا، حضور افغانستان در مسابقات قهرمانی جنوب آسیا که سال آینده در دهلی برگزار می شود با سوالات اساسی مواجه شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر