۱۳۹۳/۱۰/۲۸

تیم ملی افغانستان مستقیماً در مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی بازی خواهد کرد


امسال مهمترین سال فوتبال افغانستان است. 

تیم ملی افغانستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آسیا که در مرحله نخست در قالب یک جام مقدماتی برگزار می گردد، اشتراک می نماید. 

افغانستان در سه دور قبلی مسابقات مقدماتی جام جهانی مجبور بود در مرحله اول مقدماتی که شامل دو مسابقه رفت و برگشت بود اشتراک نماید، اما در هیچ کدام این سه مسابقات نتوانست از این مرحله بگذرد و وارد مرحله گروهی شود. در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه اما بخت با افغانستان است و شیران خراسان در مرحله گروهی بازی می نمایند. 

این تنها نیست، بلکه تیم ملی کشورمان از میان پنج ظرفی که در قرعه کشی مرحله گروهی استفاده می شوند در ظرف سوم است که این خود بدین معنی است که افغانستان در یک گروه ساده تر قرار خواهد گرفت. این امر بدین سبب میسر شده است زیرا کنفدراسیون فوتبال آسیا قرعه کشی تیم ها را به اساس رده بندی آنها در جدول فیفا انجام می دهد و نه جایگاه تیم ها در مقدماتی جام جهانی قبلی. افغانستان بعد از قهرمانی در مسابقات جنوب آسیا 2013 صعود قابل توجهی در رده بندی فیفا داشت. 

کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از ختم جام ملت های آسیا در استرالیا به روز دهم فبروی قرعه کشی مرحله مقدماتی یا قبل از مسابقات گروهی را انجام می دهد. در این مرحله 14 تیم آسیائی که در رده بندی فیفا در پایین تر سطح قرار دارند منتظر قرعه کشی خود خواهند بود. برای این مرحله جایگاه تیم ها در ماه جنوری مد نظر قرار می گیرد. تیم ها به اساس جایگاه جدول فیفا به دو ظرف ذیل تقسیم می گردند:

ظرف اول: هند، سریلانکا، یمن، کمبودیا، تایوان، تیمور شرقی
ظرف دوم: ماکائو، نپال، پاکستان، مغولستان، برونئی، بوتان

به اساس قرعه کشی، یک تیم از ظرف اول و یک تیم از ظرف دوم در دو مسابقه رفت و برگشت با هم مسابقه خواهند داد و شش تیم از 12 تیم فوق به مرحله گروهی راه پیدا می نمایند. مسابقات رفت و برگشت به روزهای 12 و 17 مارچ انجام می شود. 

قرعه کشی مرحله گروهی به روز 17 ماه اپریل انجام می گیرد. در این مرحله تیم ها به اساس جایگاه شان در رتبه بندی فیفا در پنج ظرف قرار می گیرند. این پنج ظرف قرار ذیل می باشند، هر چند احتمال تغییر اندک در آن وجود دارد. با این حال، احتمال تغییر ظرفی که تیم افغانستان در آن قرار دارد، وجود ندارد. در این مرحله چهل تیم حضور خواهند داشت. 

ظرف اول: ایران، جاپان، کوریای جنوبی، امارات، ازبکستان، استرالیا، چین، عربستان
ظرف دوم: اردن، عراق، عمان، قطر، بحرین، کویت، ویتنام، مالدیو
ظرف سوم: فلسطین، افغانستان، فلیپین، تایلند، تاجیکستان، لبنان، هند و کره شمالی
ظرف چهارم: پاکستان، قرغیزستان، سریلانکا، سوریه، میانمار، سنگاپور، اندونیزیا، ترکمنستان
ظرف پنجم: مالیزیا، یمن، تایوان، گوام، هونگ کونگ، بنگلادش، کمبودیا و لائوس

چهل تیم بالا در هشت گروه پنج تیمی تقسیم می گردند. هر تیم در مقابل هر تیم هم گروهی خود دو مسابقه رفت و برگشت انجام می دهد. بنا بر این، هر تیم در این مرحله هشت مسابقه انجام می دهد. 

مرحله گروهی به تاریخ های ذیل (11 جون، 16 جون، 3 سپتمبر، 8 سپتمبر، 8 اکتوبر، 13 اکتوبر، 12 نوامبر، 17 نوامبر) در سال 2015 و (24 مارچ و 29 مارچ) در سال 2016  انجام می گیرند. 

هشت تیم سر گروه و چهار تیم دوم که بهتر عمل کرده اند مستقیماً به جام ملت های آسیا 2019 راه  پیدا می کنند. بر علاوه، این 12 تیم به مسابقات بعدی مقدماتی جام جهانی روسیه راه پیدا می نمایند. 

اما 20 تیمی که به مقام دوم تا چهارم در گروه خود رسیده اند برای کسب 12 جایگاه دیگر در جام ملت های آسیا با هم مقابله خواهند کرد. علاوتاً، هشت تیم باقیمانده که به مقام پنجم گروه خود رسیده اند دو بازی رفت و برگشت برگزار می کنند و در نتیجه چهار تیم دیگر نیز به 12 تیم یکجا شده و 24 تیم مذکور در شش گروه چهار تیمی قرعه کشی شده و بعد از مسابقات گروهی که باز هم به شکل رفت و برگشت انجام می گیرد، تیم های اول و دوم هر گروه به جام ملت های آسیا راه پیدا می نمایند. 

تیم ملی افغانستان یک فرصت طلایی را پیدا نموده تا بعد از سالها در برابر تیم های قدرتمند قرار گرفته و مسابقات رقابتی انجام دهد. هر چند راهیابی به مرحله مقدماتی جام جهانی سخت است، اما راهیابی به جام ملت های آسیا در سال 2019 واقعاً امکان پذیر است. حضور قدرتمند در این مسابقات ضرورت به یک مربی با تجربه خارجی و دعوت از بهترین بازیکنان در ترکیب تیم ملی دارد.




۲ نظر:

  1. حتی صعود به مرحله مقدماتی جام جهانی آسان است چون شیران خراسان ما پتانسیل را ارند

    پاسخحذف
  2. درحال حاظر فقط تیم های ژاپن و استرالیا و کره جنوبی یک سطح بهتر از سایر تیمها هستند
    بنابراین افغانستان با برنامه ریزی درست و انجام بازی دوستانه باتیمهای قوی ودعوت بازیکنان خارج ازکشور و پدیده های داخل کشور به راحتی میتواند دربرابر حریفان قدرت نمای کند...چون واقعا اگر به فوتبال ما توجه شود خیلی زود به سطح بالای از آسیا و جهان خواهیم رسید

    پاسخحذف