۱۳۹۲/۴/۲۸

تشکر فدراسیون فوتبال!


حذف رای گیری در انتخاب بازیکنان لیگ برتر و برگرداندن حق میزبانی به کابل، فدراسیون فوتبال افغانستان را سزاوار قدردانی و تشکر خاص نموده است. 

حدود یک و نیم ماه پیش به سبب حذف انتخاب بازیکنان لیگ برتر از طریق پیام کتبی در نظر داشتم یک مطلب تشکر گونه به فدراسیون فوتبال افغانستان بنویسم، اما همان لحظه متوجه مطلبی در وبسایت مسابقات لیگ برتر شدم که گفته بود سه تن از بازیکنان نهایی هر تیم توسط پیام کتبی انتخاب می شوند. این موضوع مرا واداشت تا صبر کنم و یک مطلب انتقادی نیز در وبلاگ بگذارم. با این حال، مقامات فدراسیون که در تنظیم لیگ برتر نقش دارند به من اطمینان دادند که سیستم رای دهی حذف شده است. انتخاب 18 بازیکن نهایی شاهین آسمایی نیز ثابت ساخت که سیستم پیام کتبی دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. 

به اساس میکانیزم جدید، 15 بازیکن هر تیم را مربی آن تیم و سپس یک مسابقه میان این 15 تن و 11 بازیکن باقیمانده صورت می گیرد و مربی تیم به همراه دو مربی فدراسیون فوتبال 3 بازیکن باقیمانده را انتخاب می کنند. این میکانیزم به مراتب بهتر از انتخاب بازیکنان از طریق پیام کتبی است. در واقع، سیستم پیام کتبی حتی در فصل اول نیز یک سیستم درست نبود. 

اما مهمتر از آن، خبر خوشی بود که فدراسیون چند روز پیش برای علاقه مندان فوتبال کشور داد. خبر مسابقه دوستانه میان تیم ملی فوتبال افغانستان و تیم ملی پاکستان در کابل در روز بیستم آگست، خبری بود که ده سال است ما منتظر آن هستیم. یادم هست حدود سه ماه پیش زمانی که تیم ملی عراق یک بازی دوستانه را در بغداد انجام داد، در صفحه فیس بوک فوتبالنامه نوشتم که چقدر آرزو دارم برگشت میزبانی به کابل را نیز ببینم. خداوند را سپاسگزارم که این آرزو بر آورده می شود. در این کار البته نقش فدراسیون فوتبال خیلی مهم و حیاتی بوده است. متقاعد ساختن تیم های خارجی به بازی در کابل در حالی که اوضاع امنیتی مملکت خیلی مساعد نیست، کار دشوار و مشکل آفرینی است. 

مسابقه با پاکستان در کابل این امید را زنده می سازد که دیگر لازم نیست افغانستان مسابقات خانگی اش را در تاجیکستان یا کشورهای دیگر میزبانی کند. بازی در خانه نه تنها اینکه قدرت بیشتری به تیم ملی می دهد، بلکه به علاقه مندان فوتبال در کشور این فرصت را می دهد تا تیم ملی شان را از نزدیک تماشا نموده و آنرا تشویق کنند. در ضمن، در دراز مدت عواید فدراسیون فوتبال نیز از این جهت افزایش خواهد یافت. نشان دادن افغانستانی با ثبات از دیگر اهداف مهم برگزاری مسابقات در کابل می تواند باشد. 

بدون شک، فدراسیون فوتبال افغانستان در بر آورده ساختن دو هدف بالا نقش بارزی داشته است و از همین جهت، مقامات این فدراسیون سزاوار  قدردانی اند. رشد فوتبال در کشور به سمت درستی در حرکت است و امید پیشرفت بیشتر فوتبال در کشور را باید انتظار داشت. با این حال، هنوز راه درازی باقیست و مشکلات فدراسیون فوتبال نیز کم نیستند. اما مسیر درستی که فدراسیون فوتبال در پیش گرفته نشان می دهد که با سرمایه گذاری بیشتر و مدیریت بهتر، می توان به مشکلات غالب شد و فوتبال را به جایگاه مناسب آن در کشور باز گرداند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر