۱۳۹۳/۱/۲۵

تحلیل مسابقه دوستانه میان تیم های افغانستان و قرغیزستان


مسابقه دوستانه میان افغانستان و قرغیزستان با تساوی بدون گل به پایان رسید. 

در این مسابقه، تیم افغانستان مالکیت توپ را بیشتر در اختیار داشت و چند فرصت گلزنی را نیز از دست داد، از جمله یک پنالتی که فیصل شایسته نتوانست آنرا به گل تبیدل کند. 

تیم قرغیزستان یک تیم قوی به نظر نمی رسد. این تیم همه بازیکنان اصلی خود را نیز در اختیار نداشت، ولی همین ترکیب هم فرصت خوبی برای تبارز مهارت های فردی و تیمی تیم ملی افغانستان بود. 

با این هم، چند نکته مثبت در این مسابقه وجود داشت:

1. نفس برگزاری این مسابقه برای آماده سازی تیم ملی مهم بود. تیم ملی ماه هاست هیچ مسابقه ای نداشته و مسابقه دیروز محکی بود تا دیده شود بازیکنان در چه سطح آمادگی قرار دارند. 

2. اریش روت مولر برای اولین بار شاهد بازی تیم ملی بود. هر چند هدایت تیم در مسابقه دیروز با یوسف کارگر بود، اما مولر به دقت بازیکنان را تحت نظر داشت و مسابقه دیروز باید تصویر خوبی از قابلیت های تیم ملی به مولر داده باشد. انتظار می رود مولر روی سیستم بازی تیم ملی فکر کند و ترکیب مورد نظر خود را سبک و سنگین کند. در مسابقه آینده که با تاجیکستان در روز چهارم می برگزار می شود، مولر هدایت تیم را به عهده خواهد داشت. 

3. بازیکنان جدیدی که از خارج از کشور به تیم ملی دعوت شدند نمایش خوبی داشتند. فیصل شایسته با اینکه یک پنالتی را از دست داد،  اما عملکردش از اول تا آخر مسابقه خوب بود و می شود وی را یکی از بازیکنان کلیدی تیم در مسابقات جام چلنج محسوب کرد. ضمیر داوودی نیز نشان داد که می تواند به خوبی غیبت جلال شریعتیار در مسابقه اول افغانستان با فلیپین را پر نماید. حمید سدید دیگر بازیکن جدید است که به تیم ملی دعوت شده است. هر چند او زمان زیادی در داخل میدان نبود، اما به نظر می رسد بازیکن خوبی باشد و بتواند با سنجر احمدی و بلال آرزو رقابت کند. به جز یوسف مشرقی، عملکرد دیگر بازیکنان هم در حد قابل قبولی قرار داشت.

4. بازیکنان تیم ما از اول تا آخر مسابقه با اعتماد به نفس بالایی بازی کردند. دست پاچگی در تیم ملی دیده نمی شد، هر چند پلان حمله روی دروازه تیم حریف نیز ضعیف بود. 

با این هم، نکات منفی در این مسابقه وجود داشت که در رفع آنها توجه شود:

1. تیم نا هماهنگ و خسته بود. یک تعداد بازیکنان از راه های دور و روز مسابقه به دوبی رسیده بودند. عدم هماهنگی باعث شده بود تا توپ به شکل عادی نتواند به خط حمله برسد، یا اگر هم برسد، سیستم منظمی برای حمله وجود نداشت. من از اول تا آخر مسابقه نتوانستم بفهمم سیستم بازی ما چه بود. هر چند پاس های کوتاه میان بازیکنان افغانستان بد نبود، اما در کل هماهنگی کمتر وجود داشت.

2. یوسف کارگر طبق عادت همیشگی تا دقایق 70 هیچ بازیکنی را تعویض نکرد. هدف اصلی بازیهای دوستانه محک زدن بازیکنان است، اما به نظر می رسید کارگر به این فکر بود که اول باید افغانستان گل بزند و بعد تعویض بازیکنان صورت گیرد. محافظه کاری تا حدی بود که در ترکیب اولیه تنها یک بازیکن از داخل کشور قرار داده شده بود. با این هم، چهار بازیکن در نهایت تعویض شدند و نمایش خوبی هم داشتند. 

3. علت اینکه چرا هنوز هم روی بازیکنان که عمر فوتبال ملی شان گذشته تاکید می شود، معلوم نیست. با اینکه یوسف مشرقی در مسابقات جنوب آسیا عملکرد خوبی نداشت و وی در هیچ تیمی نیز بازی نمی کند، اما وی باز هم در ترکیب اصلی تیم ملی قرار گرفت. عمر فوتبال ملی یوسف مشرقی گذشته است و حضور او در تیم ملی از یکی از بازیکنان جوانتر و سریعتر فرصت تبارز را می گیرد. حضور مشرقی در بازی دیروز اصلاً محسوس نبود. 

3. مسابقه در روز مناسبی برگزار نشد. در اکثر لیگ ها مسابقات روز شنبه و یکشنبه برگزار می شود. این امر باعث می شود تا یک تعداد بازیکنان که در تیم های خود در روز یکشنبه مسابقه دارند، نتوانند به مسابقات دوستانه تیم های ملی خود برسند. روی همین دلیل، خوب بود این مسابقه نیز روز سه شنبه یا چهار شنبه برگزار می شد. 

4. هر مسابقه مصارف زیاد دارد. از مصارف سفر گرفته تا پول هوتل و غیره. فدراسیون فوتبال باید سفرها را طوری تنظیم کند که از هر سفر کمال استفاده صورت گیرد. به عنوان مثال، در این سفر می شد دو مسابقه دوستانه با تیم قرغیزستان گرفت و به این شکل همه بازیکنان فرصت حضور در میدان بازی را پیدا می کردند. 

5. مهمترین نکته منفی این مسابقه محل مسابقه بود. این مسابقه قرار بود در کابل برگزار شود اما به دلیل اینکه موبی گروپ استدلال کرد که مصارف پخش مسابقه در کابل زیاد است، محل مسابقه به دوبی تغییر کرد. پخش تلویزیونی مسابقه هم کیفیت چندانی نداشت. نه در مورد مالکیت توپ اطلاع داده میشد، نه اسم بازیکنان درج می شد و نه وقت های اضافی درج می گردید. صحنه های حساس مسابقه هم در طول مسابقه یا در ختم دو نیمه به نمایش نیامد. بعد از اینکه کابل در سال گذشته میزبان پاکستان شد، این امیدواری پیدا شد که فوتبال بین المللی به افغانستان برگشته، ولی تصامیم این چنینی به وجهه کابل به حیث میزبان مسابقات صدمه زیادی می زند.

روی همرفته مسابقه دیروز فرصت خوبی بود تا بازیکنان تیم ملی با هم آشنا شوند. برای مسابقه آینده که روز چهارم ماه می در تاجیکستان انجام می شود، باید تدابیر بهتر گرفته شود و کوشش نهایی این باشد که در ختم مسابقه با تاجیکستان، مربیان افغانستان روی ترکیب نهایی افغانستان در جام چلنج آسیا توافق داشته باشند.

۱ نظر:

  1. یوسف مشرقی قبلا عالی بود به خصوص در مقابل پاکستان

    پاسخحذف