۱۳۹۳/۱/۲۹

توقف مسابقه فوتسال در هرات، مقامهای آریانا بر داور تاختند


در اقدامی غیر ورزشی، یکی از داوران در ولایت هرات مورد دشنام و کلمات رکیک قرار گرفته است.

عزیز احمد فیروزی که از داوران با سابقه در مسابقات فوتبال و فوتسال هرات است در مسابقه فوتسال امروز میان تیم های آریانا و صحت عامه داور وسط بود. دو دقیقه مانده به پایان مسابقه، مقامات تیم آریانا معتقد بودند بازیکنان حریف خطا انجام داده اند، اما داور این صحنه را خطا تشخیص نداد. 

در این هنگام، آقای توریالی شیرین سخن، مالک باشگاه آریانا، بازیکنان این تیم را از میدان فرا خوانده است. وی هم چنین به داور مسابقه دشنام و کلمات رکیک استفاده کرده است. آقای شیرین سخن هم چنین با گذاشتن عکس آقای فیروزی در فیسبوک خود این چنین نوشته است: "این چهره را که میبنید همیشه فوتبال و فوتسال هرات را با خیانت داوریهای خود تمام تیمها فوتبال و فوتسال را خراب نموده لحنت به خیانت کار"

در همین حال، عزیز احمد فیروزی نیز در فیسبوک خود نوشته است که با تمام علاقه ای که به داوری دارد و ده سال گذشته را داوری کرده است، به سبب حوادثی که او شاهدش بوده از دنیای داوری خداحافظی می کند. آقای عزیزی هم چنین نوشته است که چون وی مورد اتهام قرار گرفته است، آقای شیرین سخن باید اتهام خیانت را علیه وی ثابت نماید. 

در همین حال، واکنش یک تعداد فوتبال دوستان و داوران در هرات به اتهامات آقای شیرین سخن منفی بوده است. به عنوان مثال فاضل براتیان که از بازیکنان سابق هرات است و سالها وظیفه داوری را پیش برده در پاسخ به آقای شیرین سخن نوشته که چنین اتهاماتی شخصیت وی را زیر سوال می برد و وی نباید بدون سند اتهامات این چنینی را مطرح نماید. واکنش معروف محمدی نیز به این حادثه منفی بوده است.
  
در همین حال، در گذشته نیز داوران در فوتبال هرات مورد حمله لفظی و فزیکی قرار گرفته اند. قابل یاد آوری است که این وضعیت منوط به هرات نیست و داوران در همه ولایات کشور، از جمله کابل، مورد ا تهامات و حملات لفظی و فزیکی قرار می گیرند. به عنوان مثال، سال گذشته در مسابقات برتر، داور مسابقه مورد حمله فزیکی بازیکنان میوند اتلان قرار گرفت و حتی طرفداران این تیم نیز با سنگ به سوی یکی از داوران کناری حمله کردند. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال یک تعداد بازیکنان و مقامات میوند اتلان را به محرومیت درازمدت محکوم کرد.

صرف نظر از اینکه داور مسابقه خطا انجام داده یا نه، مقامات تیم ها هیچ گونه حقی ندارند تا داوران را مورد حملات لفظی و اتهام قرار دهند. فراخواندن بازیکنان در وسط مسابقه نیز یک تخطی کاملاً واضح از اصول مسابقه است. 

هم در کابل و هم در ولایات، کمیته انضباطی وجود دارد که صلاحیت رسیدگی به قضایای مشابه را دارد. اگر اتهامی علیه یک داور وجود دارد، باید از مجاری قانونی آن مطرح شود. بر علاوه، متهم کردن یک داور مسابقه به عدم صداقت و خیانت، خود یک اتهام است که نظر به قانون جزای افغانستان قابل پیگیری است. 

به منظور پیشگیری از بی نظمی و بی قانونی در فوتبال، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ولایت هرات باید هر چه زودتر به این قضیه رسیدگی کرده و در این مورد تصمیم خود را اعلان نماید. در صورت عدم رسیدگی به قضیه توسط فدراسیون فوتبال هرات، مقامات فدراسیون مرکزی در کابل باید فدراسیون فوتبال هرات را در این موضوع مورد بازپرس قرار دهند و رسیدگی به قضیه را به عهده گیرند. 

افغانستان به شدت به حضور داوران نیاز دارد و در صورت تداوم چنین تخطی ها، استقلال داوران صدمه جدی دیده و در کل فوتبال کشور از نقطه نظر داوری ضربه می بیند. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر