۱۳۹۳/۱/۲۳

چشم انداز قبل مسابقه: افغانستان مقابل قرغیزستان


تیم های ملی افغانستان و قرغیزستان فردا شام با هم در یک مصاف دوستانه در دوبی زور آزمایی می کنند. 

این سومین باری است که این دو تیم با هم روبرو شده اند. در دو مصاف قبلی که به سالهای 2003 و 2008 برمی گردد، افغانستان پیروز میدان بوده است، اما این بار قرغیزستان غالباً به دنبال انتقام است. 

اما هدف اصلی هر دو تیم از این مسابقه آماده شدن بیشتر برای مسابقات جام چلنج آسیاست. قرغیزستان در گروه الف و افغانستان در گروه ب مسابقات جام چلنج آسیا قرار دارند. 

تیم قرغیزستان با مربی روسی خود 17 بازیکن به دوبی برده است. در دو سال اخیر، تیم ملی قرغیزستان رشد چشمگیری داشته و در مسابقات مقدماتی جام چلنج هم توانست تاجیکستان، پاکستان و ماکائو را با نتیجه مشابه 1-0 شکست دهد و با موفقیت صد در صدی پا به مرحله نهایی در مالدیو بگذارد. جالب اینکه هر سه گل تیم قرغیزستان توسط دیوید تیتی که اصلاً از کشور غنا هست به ثمر رسیدند. 

در ترکیب تیم قرغیزستان یک بازیکن با اصلیتی کامرونی و یک بازیکن دیگر با اصلیتی روسی نیز حضور دارند. سایر بازیکنان این تیم در تیم های مطرح لیگ این کشور بازی می کنند.

با این حال، قرغیزستان همین چند ماه پیش 4-1 از تاجیکستان شکست خورد و در مقابل حریفان اروپای شرقی نیز شکست خورده یا به تساوی دست یافته است.

این تیم بعد از مسابقات مقدماتی جام چلنج پنج مسابقه دوستانه انجام داده است. این تیم با آذربایجان یک مسابقه دوستانه انجام داده است که با نتیجه 0-0 ختم شده است. مسابقه دوستانه با بلاروس 3-1 به ضرر قرغیزستان تمام شده و بازی دوستانه با اندونیزیا را نیز 4-0 باخته است. این تیم هم چنین 2-1 به مولداوا باخته است ولی با استونیا 1-1 مساوی کرده است.

تیم قرغیزستان هم چنین حدود یک ماه پیش یک اردوگاه تمرینی در ترکیه راه انداخت و با چند تیم ترکیه ای و اروپایی مسابقه دوستانه و تدارکاتی برگزار کرد. 

با توجه به مسابقات دوستانه تیم قرغیزستان در ماه های اخیر، این تیم روی هماهنگی بازیکنان خود در داخل میدان حساب ویژه باز کرده است. مهمترین بازیکن قرغیز که باید تحت نظر قرار گیرد، دیوید تی تی است. مدافعین افغانستان باید به خوبی وی را مهار کنند. 

افغانستان اما با 23 بازیکن به دوبی رفته است. یک تعداد بازیکنان افغانستان برای اولین بار در ترکیب تیم ملی قرار گرفته اند و انتظار می رود از یک تعداد آنها در ترکیب 11 نفر اول استفاده شود. ضمیر داوودی که در خط دفاعی بازی می کند و فیصل شایسته که در خط میانی توپ می زند شانس حضور در ترکیب اولیه تیم را دارند. 

یک تعداد بازیکنان که شامل جلال الدین شریعتیار، سنجر احمدی و منصور فقیریار می شود، در روز مسابقه به دوبی می روند. بلال آرزو نیز تنها امروز به دوبی می رسد. سفر طولانی از اروپا می تواند حضور یک تعداد این بازیکنان را در داخل زمین با شک و تردید مواجه کند. 

تغییرات در تیم ملی تنها به بازیکنان منوط نمی شود، بلکه سرمربی تیم ملی کشور نیز تغییر کرده است. مربی باتجربه آلمانی، اریش روت مولر شب گذشته به دوبی رسیده است. این اولین مسابقه است که آقای مولر تیم ملی را تحت نظر می گیرد. انتظار می رود یوسف کارگر شانه با شانه با اریش مولر در مربیگری تیم ملی در مسابقه فردا همکاری کند، هر چند خود کارگر هم امروز راهی دوبی می شود.

تیم افغانستان بعد از مسابقات جنوب آسیا هیچ مسابقه دوستانه ای نداشته و تنها یک اردوگاه تمرینی در دوحه برگزار کرده است. برای بازیکنان داخل کشور نیز اردوگاه تمرینی در کابل برگزار شده است. 

با توجه به دیر رسیدن بازیکنان به دوبی، انتظار نمی رود هماهنگی لازم در ترکیب تیم ملی کشور وجود داشته باشد. اما چون اکثریت بازیکنان تیم ملی در مسابقه فردا همان بازیکنانی اند که در مسابقات جنوب آسیا در ترکیب تیم ملی قرار داشتند، این خلا می تواند به سادگی پر شود. برای بر طرف کردن این مشکل، لازم است بازیکنان افغانستان در 30 دقیقه اول بازی سعی در آرام ساختن بازی داشته باشند و بعد از هماهنگی بیشتر به حمله بپردازند. 

با توجه به اینکه این مسابقه دوستانه است و برای آماده ساختن تیم ملی به مسابقات چلنج آسیا در نظر گرفته شده، لازم است تا از بازیکنان زیادتری در بازی استفاده شود و تا 7 بازیکن در ترکیب تیم ملی تعویض صورت گیرد. مسابقه فردا فرصت خوبی است تا بازیکنان جدید را محک زد. 

مهمترین نتیجه برای مربیان افغانستان از این مسابقه این است تا بازیکنان خود را محک بزنند و ترکیب اصلی تیم را تا اندازه ای نهایی سازند. پیروزی و شکست در قدم دوم مطرح هستند، هر چند انتظار می رود افغانستان با یک ترکیب متغیر هم توانایی شکست قرغیزستان را داشته باشد.

مسابقه افغانستان و قرغیزستان فردا ساعت 6:20 به وقت کابل آغاز می یابد. این مسابقه از طریق تلویزیون های لمر و طلوع به شکل مستقیم مجال پخش می یابد.

ترکیب احتمالی:

دروازه: منصور فقیریار (تعویض: صفی الله)

خط دفاع:  اسلام امیری، ضمیر داوودی، مصطفی حدید و فرزاد عطایی (تعویض: مجتبی فیض، جلال شریعتیار)

خط میانی: مصطفی آزادزوی، فیصل شایسته، آرش هاتفی و رفیع بارکزی (تعویض: امرالدین شریفی، یوسف مشرقی)

خط حمله: بلال آرزو و سنجر احمدی (حمید سدید یا حشمت الله بارکزی)

به همین شکل باید دید اریش روت مولر همان سیستم 4-4-2 را در مسابقه فردا حفظ خواهد کرد یا یک سیستم جدید را در مسابقه فردا معرفی خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر