۱۳۹۳/۴/۲۳

افغانستان برای راهیابی به جام ملتهای آسیا چه باید بکند؟


حالا که مسابقات جام چلنج نیز به پایان رسید، فوتبال ملی افغانستان در کدام جهت باید حرکت کند؟

افغانستان به یک دوره جدید فوتبالی پای می گذارد. مسابقات مقدماتی مسابقات بزرگ جام جهانی 2014 و جام ملت های آسیا 2015 به پایان رسیده و حالا توجه روی جام جهانی 2018 و جام ملت های آسیا 2019 است. 

با توجه به اینکه این دو جام مهم در حدود 4 یا 5 سال دیگر انجام می شوند، کنفدراسیون فوتبال آسیا نحوه راهیابی به این دو جام را تغییر داده ا ست. کنفدراسیون مسابقات مقدماتی هر دو جام را یکی ساخته و اگر همه فدراسیون های عضو وارد مسابقات مقدماتی گردند، 8 گروپ 5 یا 6 تیمی تشکیل خواهد شد. 12 تیم این مرحله به مرحله بعد مقدماتی جام جهانی صعود می کنند و 24 تیم دیگر برای کسب 12 جایگاه دیگر در جام ملت های آسیای 2019. 

احتمال اینکه افغانستان با کشورهای صاحب نامی چون جاپان و استرالیا، یا ملت های نسبتاً خوب فوتبالی مثل عمان، کویت و سنگاپور و تیم های ضعیف مثل بوتان، برونئی و گوام هم گروه شود وجود دارد.

این نوع مسابقات احساس دیگری می آفریند و تیم های ملی مسابقات مقدماتی را در عرض چند سال انجام دهند و این برعکس حالت فعلی هست که تیم ها مسابقات را در یک تورنمنت انجام می دنند. 

با توجه به این موضوع، اگر قرار است فوتبال افغانستان در 4 سال آینده، 110% مطمئن به پیشرفت باشد، موضوعات متععدی باید تنظیم گردند و آمادگی های لازم گرفته شود.

اول: بودجه لازم برای انجام مسابقات رفت و برگشت، انجام تمرینات و برگزاری مسابقات دوستانه باید وجود داشته باشد

دوم: تیم ملی باید به شکل متداوم فرصت مسابقه با تیم های دیر را داشته باشد تا هماهنگی لازم میان بازیکنان تیم ملی حفظ گردد. با توجه به اینکه اکثریت بازیکنان افغانستان در خارج مستقر هستند، فدراسیون فوتبال افغانستان باید برای بازیکنان مستقر در داخل کشور برنامه ای را تهیه کند تا آنها تجربه بیشتری کسب کرده و جایگاه خود در تیم ملی را مستحکم بخشند. از یک طرف باید برای بازیکنان مستقر در داخل کشور بازی های دوستانه تنظیم شود و از سویی دیگر مسابقات دوستانه با حریفان قوی تر به قوی ترین ترکیب افغانستان تنظیم گردد. این موضوع برای هر چه آماده شدن تیم لازم هست.

سوم: با تغییراتی که رونما شده است، فدراسیون فوتبال باید روی هدف صعود به جام جهانی تمام تلاش خود را انجام دهد و حداقل باید روی صعود به جام ملت های آسیا در سال 2019 سرمایه گزاری نماید. 

برای تیم ملی باید چه کاریی شود:

1. مسابقات دوستانه برای تیم ملی تنظیم شود تا بازیکنان از تکنیک های همدیگر خبر شده و هماهنگی میان آنها ایجاد گردد. فدراسیون باید در حدود 40 بازیکن را تحت نظر داشته و بازیکنان خوب مستقر در داخل و خارج کشور را برای مسابقات مقدماتی سال ها 2018 و 2019 تربیه نماید.



2. بازیکنان ملی که انتظار نمی رود تا سالهای 2018 و 2019 در تیم ملی اشتراک داشته باشند (مثل شریعتیار) باید در قسمت آموزش بازیکنان تیم ملی و انتقال تجارب به آنها مورد استفاده قرار گیرند. در بعضی مسابقات نیز می شود از این نوع بازیکنان به شکل استثنایی استفاده کرد. 

3. با توجه به اینکه اکثریت بازیکنان افغانستان در اروپا مستقر هستند، برگزاری مسابقات دوستانه برای بازیکنان مستقر در اروپا با تیم های اروپایی یک ابتکار خوب می تواند باشد. فدراسیون فوتبال هم چنین می تواند برای بازیکنان مستقر در داخل کشور مسابقاتی با تیم های مثل پاکستان تنظیم نماید تا بازیکنان تکنیک ها و تکتیک های متعدد را مورد آزمایش قرار داهند. پیشرفت اخیر تیم ملی باید فدراسیون را قادر سازد تا مسابقات دوستانه را با تیم های رده بالاتر تنظیم نماید. 

4. روزهایی را که فیفا به حیث روزهای مسابقه دوستانه در نظر گرفته باید مورد استفاده تیم شود و تیم ملی در آن روزها مسابقاقه دوستانه برگزار نماید. مسابقه دوستانه با تیم های اروپایی مثل ارمنستان، بلاروس و مولداوا قابل تنظیم هستند. به مسابقات جام ملت های آسیا تنها حدود 6 ماه باقی مانده و تیم های زیادی هستند که تقاضای برگزاری مسابقه دوستانه دارند. افغانستان می تواند مسابقه دوستانه با تیم های هم چون اردن، فلسطین و عمان استفاده کند و در هر مسابقه بازیکنان گوناگون را به آزمایش بگیرد. 

تیم 23 سال افغانستان نیز باید به گسترش و پیشرفت فوتبال در داخل کشور تمرکز نماید. 

1. فدراسیون باید به انکشاف فوتبال جوانان ادامه دهد. اگر قرار باشد افغانستان در مسابقات مقدماتی المپیک اشتراک کند، اشتراک در مسابقات مقدماتی آسیائی یک امر ضروری است. 

2. تیم 23 سال افغانستان آینده فوتبال کشور است و فدراسیون برای رشد فوتبال جوانان کاملاً متعهد و جدی باشد. ترکیب تیم برای مسابقات المپیکی باید حداکثر 4 بازیکن مستقر در خارج از کشور را دارا باشد. این بازیکنان باید عضو فعلی تیم ملی باشند یا بازیکنانی باشند که در آینده می توانند عضویت تیم ملی را کسب کنند. 

3. از تماسی که میان فدراسون های فوتبال انگلستان و افغانستان ایجاد شده باید کمال استفاده را کرد و تیم 23 سال به منظور اردوگاه تمرینی و انجام مسابقه دوستانه با باشگاه های انگلیسی باید آمادگی بگیرد. این نوع ابتکارات اطمینان می دهد که نظم فوتبال در کشور وجود دارد. 

حالا که مسابقات جام چلنج ختم شده، فدراسیون فوتبال کشور باید در مورد پلان آینده تیم ملی تصمیم اساسی اتخاذ کرده و بر علاوه بازیکنان خوب داخلی و خارجی را شناسایی کرد. دعوت های اخیر از بازیکنانی هم چون فیصل شایسته قوت تیم ملی راچند برابر ساخته است. او هنوز 23 سال دارد و یکی از ستاره های درخشان فوتبال کشور در آینده هست. اکثریت ترکیب فعلی در چهار آینده به همین شکل باقی خواهد ماند. با مسابقات متداوم، افغانستان یک قوت جدید فوتبال آسیا خواهد شد و می تواند به جام ملت های آسیا در سال 2019 راه پیدا کند. 

این نوشته را یکی از خوانندگان فوتبالنامه به زبان انگلیسی نوشته و ترجمه اش را فوتبالنامه انجام داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر