۱۳۹۳/۴/۱۱

دو گزینه برای کشف مهاجمین جدید به تیم ملی فوتبال افغانستان

تیم ملی فوتبال افغانستان از نداشتن مهاجمین تمام کننده رنج می برد. در مسابقات جام چلنج آسیا، بلال آرزو و سنجر احمدی به حیث مهاجمین اصلی مورد استفاده قرار گرفتند و از حمیدالله کریمی و حشمت الله بارکزی نیز تنها در یک مورد استفاده شد. 

در این میان، تنها حمیدالله کریمی توانست به گل برسد. سه گل دیگر تیم ملی کشور توسط خط میانی به ثمر رسید. 

عملکرد ضعیف مهاجمین تیم ملی مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است و فدراسیون فوتبال کشور باید به فکر یک چاره اساسی باشد. 

فدراسیون فوتبال برای رفع این نقیصه دو گزینه پیش روی دارد:

اول: دعوت از بازیکنان مهاجم افغان در لیگ های اروپایی که تا حال به تیم ملی دعوت نشده اند یا فرصت حضور در مسابقات اخیر را نیافته اند. با اینکه میلاد سالم، به سبب مکلفیت باشگاهی، نتوانست در مسابقات جام چلنج تیم ملی کشور را همراهی کند، اما حضور او در مسابقات آینده تیم ملی مهم است. فدراسیون فوتبال عدم حضور او در مسابقات جام چلنج را نباید به معنی عدم علاقه او به بازی در تیم ملی تعبیر کند و باید در مسابقات دوستانه تیم ملی از او دعوت کند. میلاد سالم امسال در یک تیم جدید که رده بندی بهتری در لیگ سه آلمان دارد بازی می کند. 

مهاجم دیگری که امسال به اردوگاه انتخابی تیم ملی دعوت شد اما به سبب مصدومیت نتوانست با تیم ملی یکجا شود، ذبیح خان محمد است. این مهاجم 22 ساله افغانستان در فصل پیش در تیم دوم سیلکبورگ بازی می کرد، اما در فصل آینده لیگ برتر دنمارک، در ترکیب اصلی تیم سیلکبورگ قرار می گیرد. سیلکبورگ در لیگ دسته اول دنمارک قهرمان شده است و در این فصل در لیگ برتر این کشور بازی می نماید. 

 مشتاق یعقوبی نیز که فصل گذشته در لیگ برتر روسیه بازی می کرد گزینه خوبی است، اما به نظر می رسد وی علاقه چندانی به پیوستن به تیم ملی افغانستان نداشته باشد. 

به همین ترتیب، یک تعداد بازیکنان جوان افغانستان که بین 18 تا 20 سال سن دارند در لیگ های متعدد اروپایی بازی می کنند که فدراسیون فوتبال باید از آنها در مسابقات دوستانه ملی استفاده کند و مهارت های آنها را محک بزند. 

دوم: نظارت درست از عملکرد مهاجمین جدیدی که در مسابقات برتر حضور پیدا می کنند نیز می تواند موثر باشد. در فصل سوم مسابقات برتر که کمتر از دو ماه دیگر در کابل آغاز می شود، یک تعداد مهاجمین جدید به تیم ها معرفی شده اند. بعید نیست فدراسیون فوتبال بتواند یک تعداد مهاجمین خوب را از بین این بازیکنان پیدا نماید. 

تنها پیدا کردن مهاجمین در این مرحله کافی نیست، بلکه فدراسیون فوتبال افغانستان باید به شکل دوامدار برای تیم ملی کشور مسابقات دوستانه تنظیم نماید. تیم ملی اکنون دارای یک ترکیب تقریباً ثابت است و نیاز به تغییر گسترده در آن وجود ندارد. مربیان تیم ملی می توانند با دعوت از بازیکنان جدید و نظارت از بازی آنها در مسابقات دوستانه تیم ملی، بر کیفیت بازی تیم ملی اثر بگذارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر