۱۳۹۳/۵/۱

تقویم مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 و جام ملت های آسیا 2019 اعلان شد



کنفدراسیون فوتبال آسیا تقویم مسابقات چهار سال آینده را اعلان کرد. بنابر این اعلان، مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و جام ملت های آسیا 2019 از ماه جون 2015 آغاز می یابد. 

کنفدراسیون فوتبال آسیا 46 عضو دارد و اگر فرض بر این باشد که همه این اعضا در مقدماتی جام جهانی اشتراک می کنند، 12 تیم رده پایینی باید طی دو مسابقه رفت و برگشت با هم بازی کرده تا 40 تیم مرحله بعد معین شوند. 

40 تیم باقی مانده سپس به هشت گروه پنج تیمی تقسیم می گردند. تیم های اول هر گروه و چهار تیم دوم هر هشت گروه بر علاوه اینکه به جام ملت های آسیا صعود می کنند به مرحله مقدماتی جام جهانی نیز راه پیدا می کنند. 24 تیم بعدی شامل مقدماتی جام ملت های آسیا می گردند. این 24 تیم به شش گروه چهار تیمی تقسیم می شوند و تیم های اول و دوم هر گروه به جام ملت های آسیا راه پیدا خواهند کرد. 

 تمامی مسابقات به شکل رفت و برگشت صورت می گیرد. 

کنفدراسیون فوتبال آسیا قبل بر این تیم ها را در مرحله مقدماتی جام جهانی به اساس عملکرد آنها در مقدماتی جام جهانی قبلی و هم چنین در مواردی به اساس رده بندی فیفا، سیدبندی کرده است. سیدبندی به اساس رده بندی فیفا، واضحاً به نفع تیم ملی فوتبال افغانستان است. 

اگر عملکرد تیم های ملی در مقدماتی جام جهانی قبلی در نظر قرار گیرد، تیم های بنگلادش، هند، مالدیو، سوریه و قرغیزستان در مرحله اول مقدماتی در یک ظرف قرار می گیرند و تیم های نپال، افغانستان، پاکستان، سریلانکا و بوتان در ظرف مقابل. به این معنی که تیم ملی افغانستان در مرحله اول دو بازی رفت و برگشت با یکی از تیم های بنگلادش، هند، مالدیو، سوریه یا قرغیزستان برگزار خواهد کرد. مرحله اول مقدماتی به روزهای 11 و 16 جون سال 2015 انجام می گیرد. در صورت پیروزی در مجموع دو دیدار رفت و برگشت، افغانستان می تواند شامل مرحله بعد شود که هشت گروه پنج تیمی تشکیل می شوند و هر تیم در این مرحله چهار مسابقه را میزبانی کرده و چهار مسابقه را در خانه حریفان بازی می نماید. مرحله دوم مقدماتی از 3 سپتمبر سال 2015 آغاز پیدا می کند.

 اگر افغانستان در مرحله اول مقدماتی نتواند کامیاب شود، برای مدت چهار سال در هیچ مسابقه رسمی اشتراک ندارد.

اما اگر رده بندی فیفا در نظر قرار گیرد، تیم ملی کشورمان با توجه به مقام نزدهمی که در آسیا دارد، شامل مرحله دوم می گردد. 

در هر صورت، فدراسیون فوتبال کشور باید برنامه ریزی دقیقی برای این مسابقات داشته باشد. حضور در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی حوزه آسیا به معنی هشت مسابقه ارزشمند در مقابل تیم های قوی و متوسط آسیائی است. افغانستان می تواند چهار مسابقه را در کابل میزبانی نماید. 

فدراسیون فوتبال کشور بر علاوه اینکه باید از بازیکنان تیم ملی در مسابقات المپیک آسیائی استفاده کند باید به شکل منظم مسابقات دوستانه برگزار نماید. مسابقات دوستانه تیم ملی را برای مسابقات مقدماتی جام جهانی آماده و هماهنگ نگه می دارد. بر علاوه، اگر قرار باشد رده بندی فیفا در سیدبندی تیم ها مورد استفاده قرار گیرد، بازی های دوستانه امتیازات بیشتری به تیم ملی کشور داده و افغانستان در رده بندی فیفا در جایگاه بهتری قرار خواهد گرفت. 

فدراسیون فوتبال کشور هم چنین باید به دنبال دعوت از بازیکنان نخبه باشد که قبلاً نتوانستند در ترکیب تیم ملی قرار گیرند. با توجه به اینکه افغانستان در مرحله مقدماتی جام جهانی آینده با تیم های خوبی مسابقه خواهد داد، چانس اینکه بازیکنان حرفوی دعوت فدراسیون فوتبال را بپذیرند خیلی زیاد است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر