۱۳۹۲/۴/۱

لباس تیم ملی فوتبال افغانستان، چند نکته قابل توجه برای فدراسیون فوتبال


در جهان کنونی، تیم ملی فوتبال هر کشور، نماد افتخار آن کشور است. برای همین کشورها هیچ گونه بی احترامی به تیم های ملی خود را نمی پذیرند و در کنار آن کوشش می کنند تیم ملی به بهترین وجه از کشورشان نمایندگی کرده و انضباط خاصی را به نمایش بگذارد. نمادهای ملی معمولاًَ در لباس بازیکنان ملی به نمایش گذاشته می شود. مثلاً، لباس تیم ملی حاوی رنگهای بیرق و یا هم نشان های مهم یک کشور می تواند باشد. برازیل، پرتگال، عربستان و کرواسیا مثال های خوبی از نمایش نماد ها و بیرق بر روی لباس بازیکنان تیم های ملی فوتبال آن کشورها است. 

در فوتبال، هر تیم باید حداقل دو رنگ لباس داشته باشد. یکی لباس خانگی و دیگری لباسی که برای مسابقات خارج از خانه استفاده می شود. رنگ این دو لباس از هم مجزا بوده تا یکی از دو لباس به طور واضح از لباس تیم حریف متمایز بوده و در بین مسابقه مغالطه ایجاد ننماید. 

تیم ملی فوتبال افغانستان دو رنگ لباس می پوشد، در مسابقات خانگی لباسی با رنگ سفید که راه های سیاه بر شانه ها و کناره های شورت حک شده است و لباس سرخ به حیث لباس دوم با رنگ سرخ و راه های سفید بر شانه ها ها و کناره های شورت، مورد استفاده قرار می گیرد. تولید کننده لباس تیم ملی فوتبال افغانستان شرکت همل است که یک شرکت تولید کننده لباس ورزشی در دنمارک است. شرکت همل به شکل رایگان لباس تیم ملی را تولید می کند، اما نام "همل" در قسمت جلوی لباس تیم ملی نوشته شده است. 

چند روز پیش به شکل اتفاقی در فیس بوک متوجه عکس یکی از بازیکنان تیم ویلجه دنمارک شدم که تحیرم را بر انگیخت. لباس این تیم کاملاً همان لباس تیم ملی فوتبال افغانستان است. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که روی لباس تیم ویلجه آگهی تبلیغاتی وجود دارد که روی لباس تیم های ملی اجازه نیست. 

از طرف دیگر سال گذشته شاهد بودیم که تیم میوند اتلان از حوزه جنوب غرب افغانستان نیز در مسابقات لیگ برتر لباس تیم ملی را به تن داشت. من این موضوع را چندین مرتبه در وبلاگ مطرح کردم، اما متاسفانه به نظر می رسد هیچ تغییری در رنگ و مدل لباس تیم میوند اتلان در مسابقات آتی لیگ برتر نخواهد آمد. آگهی های تلویزیونی چند هفته پیش نشان داد که امسال نیز همان لباس را تیم میوند اتلان خواهد پوشید. 

از نگاه من غفلت در انتخاب درست لباس تیم ملی، بی احترامی به ارزش های ملی است. همان طور که در اول ذکر کردم، تیم ملی مظهر افتخار یک کشور به حساب می رود و باید کوشش شود تا لباس تیم ملی متمایز از لباس تیم های ملی هر کشوری و از هر تیمی باشد و در ضمن نمادهای ملی، مثل رنگ بیرق، در لباس تیم ملی مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر، پوشاندن لباس ملی بر تن بازیکنان یک لیگ برتری کار درستی نیست. 

شرکت همل یک شرکت بزرگ است و حتماً این توانایی را دارد تا لباس جدیدی برای تیم ملی کشورمان آماده سازد. فدراسیون فوتبال کشور می تواند از علاقه مندان فوتبال کشور بخواهد تا طرح (دیزاین) جدیدی برای تیم ملی کشور پیشنهاد کنند و بعد از غور و بررسی بهترین طرح را انتخاب و از شرکت همل درخواست نماید تا برای تیم ملی کشور لباس جدید را آماده و بفرستد. 

طرح زیر را کمیته ورزشکاران افغان در اروپا آماده ساخته است. 

شرکت همل هم چنین تمویل کننده لباس تیم های لیگ برتر افغانستان است. فدراسیون فوتبال باید از شرکت همل بخواهد تا لباس دیگری برای میوند اتلان آماده سازد. در فصل گذشته، تیم های لیگ برتری تنها یک لباس داشتند که در مواردی باعث می شد بازیکنان و داوران میان بازیکنان دو تیم مغالطه کنند. تشابه لباس میان میوند اتلان و سیمرغ البرز کاملاً هویدا بود. فدراسیون فوتبال باید متوجه این نکته نیز بشود و کوشش نماید تا فصل دوم لیگ برتر با در نظرداشت معیار های بهتری انجام گردد. 

۲ نظر:

  1. سلام خدمت دوستان گرامی دست اند کاران فوتبال نامه
    بسیار یک موضوع خوبی را پیشنهاد کردید
    افغان یورو سپورت (کمیته ورزشی افغانها در اروپا)چند سال قبل متوجه این نقیصه شده بود وبا خواهش از دیزاینر افغان یورو سپورت آقای مسعود حسنی دیزاینر افغان مقیم هالند که همکار همیشگی ما بوده است طرح بالا را که شما به نمایش گذاشته اید آماده ساخت ما این طرح را به ریاست المپیک افغانستان وفدراسیون فوتبال افغانستان ارسال کردیم اما کسی توجه نکرد
    شرکت هومل تمویل کننده البسه ورزشی برای تیم ملی ولیک برتر باید در نظر داشته باشد که رنگ های سفید وسرخ مربوط تیم ملی افغانستان است واگر علامت بیرق هم شامل ان شود بهتر خواد شد
    منتظر می مانیم که دوستان دیگر چه طرح های ارئه خواهند کرد ودر نهایت فدراسیون فوتبال باید تصمیم بگیرد

    اینهم آدرس انترنتی مسعود حسنی دیزاینر افغان مقیم هالند که فراورد های در سطح جهان دارد
    http://massoudhassani.blogspot.de/

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. چه جوری میشه این مدل لباسی که طراحی کردیم رو بزارم تواین جا ۰مهدی جعفری هستم از قم

      حذف