۱۳۹۳/۸/۱۰

پیشرفت فوتبال افغانستان در گرو استفاده از کدرهای جوان


افغانستان در سال ۲۰۱۳ دست‌آوردهای خوبی در فوتبال تجربه کرد، اما سال ۲۰۱۴ برای فوتبال کشور خوشایند نبوده است.

تیم ملی فوتبال افغانستان در سال ۲۰۱۳ قهرمان جنوب آسیا شد و هم‌چنین توانست با صعود از مرحله مقدماتی جام چلنج آسیا خود را در میان هشت تیم برتر که شانس صعود به جام ملت‌های آسیا را داشتند، برساند. از مجموع پنج مسابقه که تیم ملی افغانستان در مسابقات جام چلنج انجام داد، تنها یک پیروزی کسب کرد و با تحمل دو مساوی و دو شکست نتوانست برای اولین بار خود را به جام ملت‌های آسیا برساند. هرچند نباید از یاد برد که حادثه ترافیکی که تیم افغانستان در میان مسابقات با آن مواجه شد بر عملکرد تیم ملی بی‌تاثیر نبوده است.

افغانستان در رده‌های سنی ۱۷ سال و ۱۹ سال ناکام بود و نتوانست در مراحل نهایی که امسال برگزار شدند، شرکت کند. در رده ۱۴ سال نیز با این‌که توقع می‌رفت نمایش بهتری داشته باشد، اما در نهایت به تیم ۱۴ سال تاجیکستان باخت و از راهیابی به مرحله نهایی مسابقات باز ماند.

رکورد ناکامی‌های تیم ملی در سال ۲۰۱۴ تنها به مسابقات جام چلنج باقی نماند و تیم ملی بیست‌وسه سال کشور که در مسابقات المپیک آسیایی اشتراک کرده بود، با سه شکست پیاپی راهی کابل شد. شکست تیم افغانستان از رقیب ضعیفی مانند بنگلادش سوال‌های زیادی در مورد آمادگی و نحوه انتخاب بازیکنان برای این تیم ایجاد کرد.

لغو سفرهای تیم‌های ملی کشور به مسابقات خارجی نیز از جمله خبرهای دلسردکننده به علاقه‌مندان فوتبال کشور بود.
امسال سومین فصل مسابقات لیگ برتر افغانستان نیز برگزار شد، اما تغییرات محسوسی در این مسابقات نیز به‌وجود نیامد. توقع می‌رفت این مسابقات به‌شکل یک لیگ واقعی در آید و تیم‌های موقت به شخصیت‌های حقوقی که باشگاه نامیده می‌شوند، بدل گردند؛ چیزی‌که در نهایت جامه عمل نپوشید.

با این‌ که فوتبال افغانستان در یک سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای نداشت، اما فدراسیون فوتبال کشور در یک اقدام غیرمترقبه به معاون فنی خود، آقای یوسف کارگر، لقب «مرد بزرگ فوتبال» افغانستان را داد.

تشویق از ورزشکاران و مسوولین عملی به‌جا و لازم است، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که تشویق به اساس کدام دست‌آورد صورت گرفته و شاخصه اعطای لقب چه باید باشد.

فوتبال افغانستان پوتانسیل رشد را دارد، اما باید تغییرات بنیادی در اداره فوتبال کشور رونما گردد. فوتبال امروزی با پیشرفت در تکنالوژی و دانش عجین شده است. استفاده از تجارب کشورهای دیگر در رشد فوتبال سهم ارزنده‌ای دارد. علاوه بر آن آشنایی با زبان دنیا در جذب کمک و همکاری جهانی به فوتبال کشور اهمیت فوق‌العاده دارد.

فدراسیون فوتبال کشور می‌تواند از مدل موفق بورد کریکت الگوبرداری کند. در بورد کریکت، بعد از سال‌های آغازین، یک هیات‌مدیره جوان روی کار آمد. اکثریت مسوولین کریکت در مناصب مدیریتی کار کرده‌اند و با زبان انگلیسی آشنایی دارند. با این‌که از عمر کریکت افغانستان سالیان درازی نمی‌گذرد، اما کریکت کشور رشد قابل ملاحظه‌ای کرده است طوری که تیم‌های ملی کریکت قبل از مسابقات رسمی برای هفته‌ها در دیگر کشورها آمادگی می‌گیرند. مربی تیم ملی کریکت نیز از کشور انگلستان است و افغانستان در هر مسابقه بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد. افغانستان در بزرگ‌ترین همایش کریکت که جام جهانی این رشته است سال آینده حضور خواهد داشت. این دست‌آوردها بدون تلاش بی‌شایبه یک هیات مدیره جوان و کارا امکان‌پذیر نبود.

سال آینده سال مهمی برای فوتبال افغانستان است. افغانستان در کنار این‌که از مقام قهرمانی خود درجنوب آسیا دفاع می‌کند، باید در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های آسیا نیز اشتراک کند. کدرهای جوان و متعهد می‌توانند فوتبال افغانستان را برای حضور قدرتمند در سطح منطقه آماده سازند و این اطمینان نیز وجود دارد که فوتبال نقش برازنده‌ای در آوردن صلح و همدلی میان مردم افغانستان بازی کند.

پیشنهاد تقرر کدرهای جوان در اداره فوتبال کشور به معنی کنار گذاشتن کامل مسوولین فعلی فوتبال نیست، بلکه باید از عملکرد آن‌ها تقدیر به عمل آید و در آینده نیز از تجارب آن‌ها در رشد فوتبال کشور استفاده شود.

منبع: روزنامه هشت صبح

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر