۱۳۹۲/۱/۹

فدراسیون فوتبال باید مواظب سن بازیکنان باشد



مقدماتی زیر 14 سال  آسیا در گروه سوم سه روز بعد شروع می شود. افغانستان نیز در  این گروه شرکت می کند. اسناد تمامی 21 بازیکن که برای تیم ملی زیر 14 سال افغانستان انتخاب شده اند نشان می دهد که آنها بعد از ماه دسمبر 2012 به دنیا آمده اند. این بدان معنی است که این بازیکنان حدود 11 یا 12 سال بیش ندارند. این در حالی است که افغانستان سابقه خوبی در رعایت سن قانونی بازیکنان را ندارد. 

حدود دو سال پیش فدراسیون فوتبال افغانستان به همین دلیل جریمه شد. افغانستان که در مسابقات مقدماتی زیر 16 سال آسیا در کویت 2 پیروزی، 2 تساوی و یک شکست در کارنامه داشت، به حیث یکی از دو بهترین تیم دومی به مرحله نهایی راه یافت. با این حال، به سبب استفاده از بازیکن بالاتر از 16 سال، نه تنها اینکه از راهیابی به مرحله بعد محروم ساخته شد، بلکه فدراسیون فوتبال افغانستان نیز جریمه گردید. به همین شکل، بورد کریکت افغانستان نیز چند سال پیش به همین سبب از مسابقات اخراج شد. محمود حیدری، تکواندو کار کشور نیز که در مسابقات جهانی جوانان جهان مدال طلا گرفته بود به جعل در درج سن متهم شد و مدال طلا از وی گرفته شد. 

اینها درسهای بزرگ برای فدراسیون افغانستان می باشند. فوتبال حرفوی است و نباید با مقررات بازی کرد. از طرف دیگر، بازی فوتبال بر اساس پرنسیب "بازی منصفانه" صورت می گیرد و انصافاً نباید بازیکنان بزرگسال را بر خلاف قوانین مقررات به مسابقات فرستاد. 

رعایت کردن اصل سنی در مسابقات جوانان و نوجوانان در پیدا کردن بهترین استعدادها کمک می کند. بر علاوه بازیکنانی که تحت سن قانونی هستند را به خودشان باورمند می سازد. با اعزام بازیکنان بزرگسال شاید بتوان به شکل موقت موفقیت های ظاهری کسب کرد، اما این امر هرگز پایدار نبوده و به رشد فوتبال هیچ کمکی نمی کند. 

در گذشته متاسفانه یک تعداد بازیکنان سن واقعی خود را در اسناد خویش ذکر نکرده اند و همین امر باعث درد سر برای فدراسیون ها شده است. در دو سال اخیر، بورد کریکت افغانستان قبل از اعزام بازیکنان به مسابقات رده سنی، آزمایش MRI را از آنها در کلینیک های معتبر در کابل انجام می دهد. این آزمایش مشخص می سازد که سن بازیکن چقدر است و در نتیجه از عواقب درد سرساز بعدی جلو گیری می کند. حالا وقت آن رسیده تا فدراسیون فوتبال نیز با در نظر داشت درسهای گذشته، از این آزمایش استفاده کند.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر