۱۳۹۳/۱۰/۵

ضرورت خوشبینی محتاطاته به تعیینات اخیر فدراسیون فوتبال


در چند روز اخیر، فدراسیون فوتبال افغانستان الیاس احمد منوچهر را به حیث مربی تیم 23 سال کشور و امین امینی را به حیث مربی تیم بانوان کشور تعیین نموده است.

با کمی احتیاط، با این دو تقرر باید خوشبین بود. الیاس احمد منوچهر تجربه مربیگری را دارد و در مسابقات سه سال پیش در جنوب آسیا تیم 23 سال  افغانستان را به مقام نائب قهرمانی جنوب آسیا رساند. او عملکرد بدی همراه تیم عقابان هندوکش در فصل دوم تورنمنت برتر نداشت، اما به سبب نداشتن سند مربیگری نتوانست در فصل سوم با یکی از تیم ها همراه باشد. 

با این هم بهتر بود مربیگری تیم 23 سال را یوسف کارگر در دست می گرفت. فوتبالنامه به این باور است که هدایت تیم ملی کشور را یک باید یک مربی با تجربه خارجی در دست می گرفت. در عوض، یوسف کارگر تیم 23 سال می بود و در عمل برای تیم ملی استعداد یابی می نمود. اگر افغانستان بتواند یک تیم قوی 23 سال داشته باشد، این بزگترین خدمت یوسف کارگر می تواند باشد. 

با اینکه در مورد امین امینی معلومات زیادی وجود ندارد، اما یک تغییر، هر چند اندک، در مربیگری تیم بانوان حتمی به نظر می رسید. باید به یاد داشت که دست فدراسیون فوتبال در انتخاب بازیکن به تیم ملی بانوان بسته است. متاسفانه مربیانی هستند که شاید از نگاه تجربه قابل قبول باشند، اما اخلاق لازمه یک مربی تیم بانوان را دارای نمی باشند و به همین سبب فدراسیون فوتبال در این زمینه محتاط عمل می نماید. 

اما نکته دیگری که نباید از یاد برد این است که مربی به تنهایی خود نمی تواند یک تیم را موفق سازد. مربی در انتخاب بازیکن باید دست باز داشته باشد بتواند بازیکنان مورد نظر خود را در ترکیب تیم بیاورد. بر علاوه، برای تیم باید زمینه تمرین و مهمتر از همه زمینه انجام بازی دوستانه مهیا گردد. 

اگر بهترین مربی جهان هم وظیفه مربیگری یک تیم را بگیرد، ولی وی نتواند بازیکنان مورد نظرش را وارد تیم کند یا اینکه فدراسیون مربوطه در آماده سازی تیم همکاری نکند، نمی تواند از آن تیم توقع پیروزی داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر