۱۳۹۳/۳/۶

ارزیابی قبل از مسابقه: افغانستان مقابل فلسطین


مسابقه امروز تیم ملی مقابل فلسطین به یقین مهمترین مسابقه تیم ملی تا امروز است. با اینکه تیم ملی افغانستان قبلاً در مقدماتی جام جهانی نیز شرکت جسته است، اما با توجه به شانس بسیار پایین تیم افغانستان، اهمیت زیادی نمی توان به آن مسابقات داد. 

افغانستان بعد از دو مرتبه تلاش این بار به نیمه نهایی مسابقات جام چلنج آسیا رسیده است و اگر بتواند مسابقه امروز را پیروز شود در یک قدمی جام ملت های آسیا قرار می گیرد، مسابقاتی که هرگز حضور افغانستان را شاهد نبوده است. 

اما رسیدن به مسابقه فینال هم کار ساده ای نیست. از یک طرف تیم ملی ما سه روز پیش حادثه ترافیکی داشت و یک تعداد بازیکنان به سبب مصدومیت نمی توانند تیم ملی را در این مسابقه همراهی کنند، و از طرف دیگر فلسطین یکی از تیم های قوی این دور مسابقات است. 

معرفی تیم ملی فلسطین

این تیم در رده بندی فیفا در مقام 165 قرار دارد و ضعیف ترین تیم عربی عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا محسوب می شود. با این حال، این تیم در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است. این تیم در مسابقات غرب آسیا که در ماه دسمبر گذشته برگزار شد در دقایق پایانی از قطر یک گل دریافت کرد و شکست خورد و اما با تیم 22 سال عربستان سعودی به تساوی بدون گل دست یافت. در ماه های قبل آن، فلسطین 2-0 از قطر و 2-1 از کویت شکست خورده بود.

با این حال، تیم فلسطین یک تیم قوی است و یکی از مدعیان قهرمانی در جام چلنج آسیاست. رمزی صالح، دروازه بان اول فلسطین در تیم لیگ برتری مصر بازی می کند. عبدالطیف بهدری دیگر بازیکن خط میانی این تیم در تیم زیکو در لیگ برتر عراق بازی می کند. به همین ترتیب، عمر جارون در یک تیم دسته اولی از کانادا و عماد زتارا در یک تیم لیگ برتری سویدنی بازی می کند.  سایر بازیکنان فلسطین در لیگ کرانه باختری رود اردن بازی می کنند. با این حال، یک تعداد بازیکنان تیم فلسطین از غزه اجازه حضور در تیم ملی را نیافتند و یکی از بازیکنان این تیم در کرانه باختری رود اردن نیز توسط پولیس اسرائیل دستگیر و به زندان انداخته شده است. گفته می شود دو بازیکن دیگر این تیم نیز در لیگ برتر لیبیا و لبنان بازی می کنند.

فلسطین تا اکنون دو مرتبه در جام چلنج آسیا حضور داشته و در سال 2012 به مقام چهارم رسیده است. در مقدماتی جام چلنج سال 2014، فلسطین با بنگلادش، نپال و جزایر ماریانا هم گروه بود. فلسطین در بازی نخست خویش 1-0 بنگلادش را شکست داد، بعداً 9-0 جزایر ماریانا را نقره داغ کرد و در بازی نهایی گروه با نتیجه 0-0 در مقابل نپال متوقف شد. این تیم با 7 امتیاز به حیث سرگروه راهی مرحله نهایی در مالدیو می شود.

تیم ملی فلسطین نتوانست آمادگی خوبی برای مسابقات جام چلنج بگیرد، زیرا دو مسابقه دوستانه ای که با پاکستان گرفته بود در حالی که این تیم از فلسطین خارج شده بود لغو شد و در اردوگاه قطر نیز این تیم فقط تمرین کرد و مسابقات رقابتی نداشت. 
در مرحله گروهی جام چلنج، فلسطین خود را در گروه آسان تر پیدا کرد و توانست با گل دقیقه 93 قرغیزستان را شکست دهد. با این حال، این تیم توانست میانمار را 2-0 شکست دهد و در مسابقه اخیر نیز 0-0 با مالدیو مساوی کرد و با 7 امتیاز به حیث تیم اول به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

جمال محمود که خود نیز فلسطینی است در سال های گذشته مربیگری این تیم را به عهده داشته و شناخت خوبی از بازیکنان خود دارد.

بر خلاف افغانستان که با مصدومیت های زیادی مواجه هست، فلسطین از ناحیه مصدومیت هیچ نگرانی ندارد و همه بازیکنان خود را می تواند مورد استفاده قرار دهد. 

مسابقات رو در رو

افغانستان و فلسطین دو سال پیش با هم دو مرتبه در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی روبرو شدند. در مسابقه اول که افغانستان میزبانی را در شهر تورسن زاده تاجیکستان به عهده داشت، فلسطین با 2 گل به پیروزی رسید، اما در مسابقه بعدی که در رام الله برگزار شد مسابقه با نتیجه 1-1 به پایان رسید. 

در مسابقه ای که در تاجیکستان برگزار شد، افغانستان شدیداً غیر آماده بود، زیرا کمیته ملی المپیک و حکومت بودجه لازم برای سفر تیم ملی به تاجیکستان را به موقع ندادند و تیم ملی مجبور شد دو روز قبل از مسابقه با موتر به طرف تاجیکستان سفر نماید. یوسف کارگر نیز برای ساعاتی از مربیگری افغانستان استعفا داد و در کل وضعیت تیم ملی خوب نبود. در مسابقه دوم در رام الله، وضعیت تیم ملی بهتر بود. در آن مسابقه، حمیدالله یوسفزی یک پنالتی را مهار کرد و بلال آرزو نیز یک گل به ثمر رساند تا مسابقه 1-1 مساوی شود. 

ترکیب احتمالی

مسابقه امروز آخرین مسابقه ای است که اریش روت مولر رسماً به حیث سرمربی روی چوکی مربیگری افغانستان تکیه می زند، هر چند گفته می شود وی در کنار کارگر خواهد نشست و رهبری را یوسف کارگر خواهد داشت. 

این دو مربی اما در مقابل فلسطین باید در ترکیب تیم ملی تغییر بیاورند زیرا چند بازیکن افغانستان مصدوم هستند و نمی توانند تیم ملی را در مسابقه امروز همراهی کنند. 

با این هم، خبرهای رسیده از مالدیو حاکی از این است که اسلام امیری، فیصل سخیزاده و بلال آرزو تائید داکتر تیم برای اشتراک در مسابقه امروز را دریافت کرده اند. اما حضور مصطفی آزادزوی و آرش هاتفی منتفی است. حسن امین نیز به سبب مصدومیت نمی تواند در ترکیب قرار گیرد. هاتفی و آزادزوی دو بازیکن کلیدی هستند و نبود آنها می تواند آرایش تیم ملی را به هم بریزد. 

مثل مسابقات گذشته، منصور فقیریار در درون دروازه قرار خواهد داشت، اما با توجه به اینکه او یک کارت زرد دارد، باید متوجه باشد که کارت زرد دوم نگیرد و خدای نخواسته مسابقه بعدی افغانستان را از دست ندهد. 

در خط دفاع اسلام امیری، جلال الدین شریعتیار و فیصل سخیزاده حضور خواهند داشت، اما به جای مصطفی حدید از ضمیر داوودی استفاده خواهد شد.

دو بازیکنی که پیش روی خط دفاع قرار می گیرند، اباسین علی خیل و رفیع بارکزی هستند، اما بارکزی باید تحرک بیشتری داشته باشد توپ را ساده تر به خط حمله انتقال دهد. 

فیصل شایسته، یوسف مشرقی و مصطفی حدید سه بازیکن خط میانی هستند که باید قابلیت پیشروی را داشته باشند. نبود مصطفی آزادزوی در سمت راست خط میانی یک خالیگاه است، اما با توجه به اینکه مصطفی حدید در گذشته در خط حمله نیز بازی کرده است، انتظار می رود وی این خالیگاه را پر نماید. 

بلال آرزو نیز در خط حمله قرار خواهد داشت.

ترکیب احتمالی:

دروازه: منصور فقیریار

خط دفاع: اسلام امیری، فیصل سخیزاده، جلال الدین شریعتیار، ضمیر داوودی

خط میانی: اباسین علی خیل، رفیع بارکزی، فیصل شایسته، یوسف مشرقی، مصطفی حدید

خط حمله: بلال آرزو

تاکتیک بازی

مربی تیم فلسطین گفته است که تیم افغانستان یک تیم قوی است و مسابقه با این تیم سخت است. او گفته است حاضر است مسابقه را به وقت های اضافی و حتی ضربات پنالتی بکشاند. 

با توجه به قدرت بندی و فزیک بالای بازیکنان فلسطین، این تکنیک برای این تیم خوب است، اما به سبب دلایل مخالف، این موضوع می تواند به نقص افغانستان باشد. 

بازیکنان افغانستان همه بازیکنان کلیدی خود را در اختیار ندارند. بر علاوه، تیم افغانستان یک روز بعد از فلسطین مسابقه داشته و به سبب حادثه ای که رخ داد، این تیم نتوانست طبق برنامه به پایتخت مالدیو سفر کند. در همین حال، بازیکنان ذخیره افغانستان د ر مسابقات اخیر به ندرت مورد استفاده قرار گرفته اند و به جز چند بازیکن اندک به نظر نمی رسد در چنین مسابقه مهمی آماده باشند.

بنابر این دلایل، تیم ملی افغانستان باید کوشش کند در جریان 90 دقیقه مسابقه به نتیجه برسد. به ثمر رساندن یک گل در اوایل مسابقه و دفاع جانانه در ادامه مسابقه بهترین سناریو برای تیم ملی کشورمان می تواند باشد. 

تجربه ثابت ساخته است که تیم ملی کشورمان در مسابقات مقابل تیم های قوی بهتر بازی می کند، زیرا ابتکار بازی در تیم ما از خط دفاع آغاز می شود. تیم های قوی دست به حمله می زنند و این ابتکار بازی را به خط دفاع ما می دهد. از جانب دیگر، تیم ملی در بازیهای سخت و دشوار با انگیزه بازی کرده است و با توجه به حادثه ترافیکی که برای تیم ملی مان رخ داده، انگیزه و عطش بازیکنان تیم ملی برای پیروزی بیشتر شده است. 

ما تنها دو قدم با جام ملت های آسیا دور هستیم. پیروزی در مسابقه امروز ما را در آستانه راهیابی به جام ملت های آسیا قرار خواهد داد. انگیزه بالای تیم ملی ما را می تواند با تفاوت یک گل بر فلسطین به پیروزی برساند. پیشبینی که من عقیده دارم به واقعیت می پیوندد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر